عبدالحمید قدیریان در گفتگو با هنرآنلاین: جامعه هنری امروز نیازمند نگاه معرفتی و قرآنی است

عبدالحمید قدیریان در گفتگو با هنرآنلاین: جامعه هنری امروز نیازمند نگاه معرفتی و قرآنی است (honaronline.ir)

  ۱۴۰۲۰۵۰۷

عبدالحمید قدیریان در گفتگو با هنرآنلاین: جامعه هنری امروز نیازمند نگاه معرفتی و قرآنی است

عبدالحمید قدیریان، پیشکسوت هنرهای تجسمی گفت: خوشبختانه جوانان هنرمند ما براساس ویژگی فطری به بحث دینی گرایش دارند ولی به این معنا نیست که این افراد بتوانند با این همه اغتشاشات تفکری و فتنه‌های فکری دوام بیاورند و صرفا بتوانند از فطرتشان تغذیه کنند.

عبدالحمید قدیریان در گفتگو با هنرآنلاین:

جامعه هنری امروز نیازمند نگاه معرفتی و قرآنی است

به گزارش هنر آنلاین، نمایشگاه مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر با عنوان «همچنان جاری» با آثاری از گنجینه موزه و گنجینه حوزه هنری همزمان با آغاز ماه محرم افتتاح شد.

در «همچنان جاری» ۸۰ اثر از ۳۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه حوزه هنری که از آن‌ها می‌توان به محمد حسین حلیمی، محمود جوادی پور، روح ا. . مفیدی، محمد تجویدی، مرتضی ممیز، کاظم چلیپا، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز و عبدالحمید قدیریان اشاره کرد، به نمایش گذاشته شده است.

4867564

عبدالحمید قدیریان درمورد برگزاری این نمایشگاه توسط موزه هنرهای معاصر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: موزه هنرهای معاصر در مدیریت جدید خود تلاش دارد که نگاه جدی‌تری به پایه‌های تفکری جامعه داشته باشد. اگر قرار باشد هنر در فرهنگ و زیست جامعه موثر باشد باید توجه مدیران فرهنگی به رویکردی که انتخاب می‌کنند دقیق‌تر و راه‌گشاتر باشد. این رویکرد تازه‌ای که موزه هنرهای معاصر دارد شروع خوبی است که در ادامه به ابعاد جدی‌تری در بعد معرفت به عاشورا و در کلان معرفت دین داشته باشیم،به طوری که هنرمندان بتوانند آثاری خلق کنند که تاثیر مستقیم‌تری بر جامعه داشته باشد.

وی افزود: اثری که از من در این نمایشگاه قرار دارد مربوط به دهه هفتاد است و از آن زمان تاکنون تغییراتی را در بحث نگاه فرمی و معنایی در بحث عاشورا داشته‌ام.

اکنون رویکرد این نمایشگاه‌ها بیشتر القای حس نوستالژی نسبت به دین و صرفا یک بازنگری به آثار سال‌های قبل است که این برای مسائل فرهنگی امروز کفایت نخواهد کرد.

وی افزود: امید دارم که موزه به سمت کارهای به روزتر نسبت به دین برود و از این نگاه نوستالژی که پایه‌هایش توسط قبل از انقلاب گذاشته شد رهایی پیدا کنیم و به سمت تفکری برویم که به‌روز و زنده باشد و پا به پای نیاز فرهنگی جامعه بتواند ارائه آثار داشته باشد.

این نقاش پیشکسوت با اشاره بر این که جامعه هنری نیازمند نگاه معرفتی است بیان کرد: هنرمندان بر اساس نیاز فطری و روحی که دارند، تلاششان را می‌کنند که تا آنجا که ممکن است با مفاهیم آیینی و دینی ارتباط برقرار کنند و ارادت خود را به ساحت توحیدی ارائه دهند. مشکل ما در تولید آثار و یا خود هنرمندان نیست. ما در بحث دینی به طور کل چه در هنر و چه در قسمت‌های دیگر جامعه نیاز به معارف جدید داریم. جامعه هنری هم بسیار نیازمند نگاه معرفتی و قرآنی است. ما در این چهل سال که از انقلاب می‌گذرد از نگاه معرفتی نو بی بهره‌ایم و مدام از آورده‌های قرن‌های گذشته استفاده کرده‌ایم. اکنون نیاز داریم که نگاه جدید قرآنی ارائه دهیم که هم هنر بهره ببرد و هم بقیه صنوف تا گرفتاری‌های جامعه در ابعاد مختلف حل شود.

قدیریان به بیان این که هنرمندان نسل جوان علاقه‌شان محدود به هنر است، گفت: هنرمندان نسل جدید آنقدر که هنر برایشان اهمیت دارد شاید موضوع مهم نباشد. به همین خاطر است که مدیران فرهنگی مسئولیت بیشتری دارند.چرا که هنرمندان نسل جوان پایگاه فکری دقیقی ندارند و به راحتی به هر سمتی گرایش پیدا می‌کنند. خوشبختانه جوانان هنرمند ما براساس ویژگی فطری به بحث دینی گرایش دارند ولی به این معنا نیست که این افراد بتوانند با این همه اغتشاشات تفکری و فتنه‌های فکری دوام بیاورند و صرفا بتوانند از فطرتشان تغذیه کنند. به همین دلیل مدیران فرهنگی و تولیدکنندگان معارف قرآنی باید بدانند مسئولیت سنگینی دارند و باید وارد این زمینه شوند و جوانان را یاری دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

9 + شانزده =