در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛ سردار سلیمانی؛ آینه تمام نمایِ هنر حقیقی

۱۵ دیماه۱۴۰۱

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

سردار سلیمانی؛ آینه تمام نمایِ هنر حقیقی

قدیریان گفت: مخاطبان با دیدن تابلوی همیشه سرباز با آسمانی و زنده بودن سردار سلیمانی پس از شهادتشان روبرو شده و جذب این مفهوم و معنا می‌شوند.

سه سال از شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی و یارانشان می‌گذرد و در این مدت، بسیاری از هنرمندان در حوزه‌های مختلف به ویژه هنر‌های تجسمی دست به قلم شدند تا دِین خود را هرچند کم به این شهید مقاومت ادا کنند؛ هنرمندانی که بسیاری از آن‌ها در کلام و هنرشان به آسمانی بودن حاج قاسم تأکید کرده و از آن برای خلق آثار هنری خود استفاده کرده اند.

نمایشگاه منتخب آثار نقاشی، پوستر و نگارگری با عنوان «سردار دل ها» که در روز سه شنبه ۱۳ دی ماه، به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، فرصتی برای به نمایش گذاشتن منتخب آثار هنری بسیاری از هنرمندان عرصه هنر‌های تجسمی بود که همزمان با شهادت سردار سلیمانی خلق کرده بودند و در میان آثار، تابلوی «همیشه سرباز»، یکی از آثار مشهور عبدالحمید قدیریان، نقاش پیشکسوت به چشم می‌خورد که ویژگی آسمانی بودن حاج قاسم از ویژگی‌های برجسته آن بود.

عبدالحمید قدیریان، نقاش پیشکسوت، درمورد ایده و خلق تابلوی « همیشه سرباز» بیان کرد: من هم مثل خیلی از هنرمندان و نقاشان وقتی که خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم به هم ریختم و مثل همه مردم، آشفته شدم و یک آشوبی در دل به معنای حس دور شدن از یک رفیق و یا یک پدر پیدا کردم و واقعاً حس غریبی بود و این حس، به صورت متفق القول در وجود همه مردم احساس شد و این را می شد از تشییع پیکر سردار سلیمانی متوجه شد که همه شاهد آن بودیم. زیرا انگار یک معشوق پَر کشید و رفت و به همین خاطر، با توجه به این که یکی از راه های التیام زخم های دل برای کسی که توانایی کار هنری دارد، تولید اثر هنری است. از اینرو، بنده برای سردار سلیمانی، تابلوی « همیشه سرباز » را کشیدم که تصویری از ایشان با تکنیک رنگ و روغن بود. در این تابلو، سردار را در آسمان به تصویر کشیدم که با دست نورانی خود بر روی شهری در حال حرکت است.

این هنرمند نقاش، درمورد تأثیر سوژه روی خلق تابلوی «همیشه سرباز» گفت: به طور کلی، در تولید آثار هنری که بر مبنای احساس شکل می­ گیرد، محور اصلی، شاکله خود هنرمند است. چون سعی می کند آن چیزی که به ذهنش می رسد را به تصویر بکشد و به همین دلیل، آن چه که به ذهن هنرمند می رسد برگرفته از  شاکله وجودی خودش  نسبت به زیسته، تحصیلات و معاشرت هایش است.

قدیریان تصریح کرد: فضایی که در تابلوی «همیشه سرباز» تولید شد و مفهوم و عناصری که در آن به کار گرفته شد، در اصل دغدغه ­ها و مشغولیات فکری خودم بود که در زمان زنده بودن سردار سلیمانی هم به آن فکر می کردم. زیرا ایشان در زمان زنده بودنش هم آسمانی بود. به همین دلیل، کشیدن سردار در آسمان به معنای دست نیافتنی بودنش نیست بلکه به این معناست که شاکله وجودی اش در طول زمان و سلوکی که طی کرد از جنس آسمان شد و اگر می بینیم که همه تا این حد برای ادای دِین به  شهادت سردار سلیمانی اشتیاق دارند به این خاطر است که فطرتشان با آسمان رابطه دیرینه ای دارد و آن را می پذیرد. بنابراین، اگر فردی آسمانی باشد همه دل ها به او جذب و جلب می شوند.

به گفته این هنرمند، اگرچه در گذشته، روحانیون مصداق این موضوع بودند و خاصیت آسمانی شدن را داشتند ولی اکنون این انقلاب است که با معنویت و الهی بودنش باعث می ­شود که یک نظامی، آسمانی شود. او هدفش نابودی دشمنان خداوند و اسلام است و به دلیل اقتداری که دارد موجب ترس دشمنان می­ شود و درواقع، این هنر انقلاب است که مردان همیشه در صحنه اش از جنس آسمان باشند و سردار سلیمانی هم ثمره و یادگار دانشگاه بزرگ انقلاب و دفاع مقدس بود.

این نقاش ادامه داد: قرآن می فرمایند: شهدا زنده اند و نزد مولایشان روزی می خورند. وقتی شهدا را زنده ببینیم حضورشان را در زندگی خود احساس می کنیم و به همین خاطر، تصور ما از سردار شهید سلیمانی، زنده تر و قدرتمندتر است و ایشان را در عالم برزخ در کنار مولایشان می بینیم و وجود او پس از شهادتش به عنوان یک سرباز نیز، برای ما پُر برکت است.

به گفته این نقاش پیشکسوت، سردار سلیمانی که ما می شناسیم، به دلیل عزم وتلاش بسیاری که داشت، نمی تواند در برزخ فقط به نعمات بهشتی بپردازد. او کسی است که در بهشت هم پیگیر حل مشکلات انقلاب خواهد بود و در کنار مولا و به فرمان ایشان در حوزه های مختلف انقلاب کمک رسانی خواهد کرد و این یک باور قرآنی است.

قدیریان، درمورد دلیل انتخاب عنوان همیشه سرباز برای تابلوی سردار سلیمانی تأکید کرد: با توجه به این که به زنده بودن و نصرت شهدا باور دارم. معتقدم سردار سلیمانی، سرباز بود و همچنان هم هست. به همین دلیل، اسم همیشه سرباز را برای تابلو انتخاب کردم.

او افزود: تابلوهای بنده با تکنیک رنگ و روغن هستند. چون امکان تغییر با آن راحت تر است. من آثارم را در ابتدا با یک تصویر ذهنی شروع می کنم و بدنبال آن و به مرور، آن ها را کامل می کنم و هر قدر این تصاویر به مفهوم  نزدیک می شوند و ابعاد جدیدی از فرم را در مفهوم می بینم تغییراتی در آن ها ایجاد می کنم. بنابراین، بهترین ابزار و تکنیک برای من رنگ و روغن است.

این هنرمند بیان کرد: موضوع قابل توجه در تابلوی همیشه سرباز، معناست؛ به طوری که مخاطبان با دیدن تابلو، با آسمانی و زنده بودن سردار سلیمانی پس از شهادتشان روبرو شده و جذب این مفهوم و معنا می شوند و به همین خاطر، اگر کسی جذب تابلوی من شده به خاطر معنای آن است. زیرا هم معنای موردنیاز ما در سال های پیش روست که باید نگاه آسمانی به عناصر داشته باشیم  و هم این که چنین تفکری زیبا و فطری است.

قدیریان، درمورد نگاه خود به عنوان هنرمند به سردار سلیمانی و شهادتش تصریح کرد:  اگر کلام سردار را بگویم از همه رساتر است و آن هم این که کسی شهید است که شهید شده باشد و من هم می گویم کسی شهید می شود که نورانی شده باشد و سردار با نوع رفتارهای خاص خود نشان داد که واقعاً آسمانی بود. زیرا از مرز دنیایی بودن رد شد و عالم هم این نور را به جایگاه اصلی اش رساند. همان طور که از نوشته ها و صحبت های سردار سلیمانی درک می کنیم به این حقیقت می رسیم که انگار شهادت را خودشان طالب بودند و اگرچه یک سری عوامل دنیایی باعث وقوع شهادت ایشان شد، اما همه آنها در اراده الهی موضوعیت می یابند.

این نقاش با اشاره به یکی از ویژگی های برجسته سردار سلیمانی گفت: اگر بخواهم یک خصوصیتی از سردار سلیمانی بیان کنم، این است که ایشان همیشه سرباز است و درواقع، عنوان «همیشه سرباز» بسیار پُرمعناست؛ در فضایی که باور و ایمان داشته باشیم که به سمت ظهور می رویم ارزش زیسته سردار سلیمانی نمایان می شود.

به گفته این هنرمند، سردار سلیمانی، خود، هنر و جلوه ای از آن است؛ به طوری که اگر هنرمندان بخواهند هنر را به معنای واقعی درک کنند، می توانند آن را در وجود سردار سلیمانی مشاهده کنند.

قدیریان با بیان این که ما هنرمندان در رابطه با انقلاب، دفاع مقدس و شخصیت هایی مثل سردار سلیمانی و حقیقت وجودی این موضوعات هیچ کاری نکرده ایم، تأکید کرد: همه کارهایی که ما درمورد انقلاب، دفاع مقدس و شخصیت هایی مثل سردار سلیمانی کرده ایم ضعیف بوده و تناسبی با حقیقت وجودی این موضوعات نداشته است. ما هنرمندان اصلاً  درمورد فهم و درک حقیقت این موضوعات کاری نکرده و در واقع، فقط به نوعی همراهی احساسی کرده و تراوشات ذهنی خود را گفته ایم. این در حالی است که برای نشان دادن جلوه اصلی هنر انقلاب و دفاع مقدس و شخصیت بزرگی مثل سردار سلیمانی باید تولید معارف قرآنی می­ کردیم و به همین خاطر، مدیون هستیم و فکر می کنم باید جوابگو باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

4 × سه =