🔰تلألوی آسمان حسین(ع) در مشهدالرضا(ع) ۱۴۰۱۰۳۰۴
تلألوی آسمان حسین(ع) در مشهدالرضا(ع)

 

گذری بر افتتاحیه نمایشگاه آثار منتخب استاد عبدالحمید قدیریان در نگارخانه رضوان
تلألوی آسمان حسین(ع) در مشهدالرضا(ع)
نگارخانه رضوان مشهد بار دیگر روایتگر صحنه ایثار و فداکاری دلاورمردان و شیرزنان تاریخ اسلام شده و تابلوهایی مملو از رنگ و نور بر دیوارهای آن جاخوش کرده است؛ تابلوهایی که نگاهی متفاوت به واقعه دشت کربلا، حال و هوای بهشت زهرا(س) یا شهادت دختران معصوم افغانستانی در مدرسه مکتب سیدالشهدای کابل دارد.
چهارشنبه,۴ خرداد ۱۴۰۱ – ۰۸:۴۷

به مناسبت سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر، نمایشگاهی از آثار منتخب استاد عبدالحمید قدیریان از نام‌آوران عرصه هنرهای تجسمی کشور و چهره برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ با عنوان «آسمان حسین(ع)» با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دوشنبه بعدازظهر، دوم خرداد ماه در نگارخانه رضوان گشایش یافت.

https://file.razavi.ir/portal-pub/inline-images/7l3s18w73ufuuycppd3sfihyluh2aowr.jpg

نمایش ۲۰ تابلو نقاشی
ابتدا به سراغ سید حسام‌الدین حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری می‌روم که از تهران مهمان نگارخانه رضوان شده است. او در خصوص برگزاری نمایشگاه «آسمان حسین(ع)» در مشهدمقدس می‌گوید: در سال گذشته گفت‌وگوهایی با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت‌های هر دو نهاد در راستای انجام مجموعه همکاری‌های مشترک هنری داشتیم و نمایشگاه آثار منتخب استاد قدیریان، اولین همکاری جدی مشترک بین ماست.

حسینی می‌افزاید: این نمایشگاه روایتگر یک عمر فعالیت هنری استاد قدیریان است و از آثار متقدم تا متأخر این هنرمند پیشکسوت در آن به چشم می‌خورد. به عبارتی تغییر فضا و لحن، بلوغ هنری یک هنرمند، به اوج رسیدن و تعهد نسبت به مسائل اجتماعی او را به صورت توأمان می‌توان در نمایشگاه دید.

او ادامه می‌دهد: ۲۰ تابلوی منتخب از تصاویر برابر با اصل آثار نقاشی استاد قدیریان که توسط او اصلاح شده، در نگارخانه رضوان به نمایش درآمده است. بخشی از این آثار مربوط به دو نمایشگاه «آسمان حسین» و «همپای نور» استاد در سال‌های اخیر است. برخی از آثار همچون «بهشت زهرا» نیز مربوط به کارهای دهه ۶۰  این هنرمند برجسته است. تابلوی «دختران مدرسه سیدالشهدا(ع)» نیز از آثار متأخر استاد به شمار می‌آید.

مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری با ابراز خرسندی از اینکه مشهد، اولین شهر میزبان نمایشگاه آسمان حسین شد، اضافه می‌کند: درصدد هستیم این تور نمایشگاه استاد قدیریان را در شهرهای قم، اصفهان و شیراز ادامه دهیم تا معرفی چهره برگزیده هفته هنر انقلاب اسلامی به یک شب و هدیه محدود نشود.

تلألوی آسمان حسین(ع) در مشهدالرضا(ع)

انتقال نگاهی معرفتی به جامعه امروز
همچنین پای سخن استاد قدیریان، این هنرمند تهرانی متولد ۱۳۳۹ در نگارخانه رضوان می‌نشینم. او دارای گواهی درجه یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس و فوق لیسانس نقاشی از دانشکده هنر است و تاکنون در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی نقاشی شرکت کرده است. همچنین برپایی چهار نمایشگاه انفرادی، دبیری و داوری جشنواره‌های مختلف هنری، درخشش در رویدادهای هنری گوناگون و تألیف کتاب «از خاک تا افلاک»، در کارنامه کاری این هنرمند به چشم می‌خورد. در این مجال، استاد قدیریان بیان می‌کند: این نمایشگاه، راوی نگاهی فرهنگی- معرفتی است که جامعه امروز به خصوص در گام دوم انقلاب به آن نیازمند است.

او می‌افزاید: از آنجایی که نمایشگاه «آسمان حسین» را در سال ۱۳۹۴ در چند مکان مختلف برگزار کردم و تعدادی از تابلوهایم در این جابه‌جایی‌ها آسیب دید، بر آن شدیم تا این تور نمایشگاهی‌ را با پرینت و نمونه‌سازی آثار منتخبم براساس اصل تابلوهای رنگ روغن و انجام بعضی اصلاحات بر روی آنها برگزار کنیم.

این هنرمند برجسته ادامه می‌دهد: آثار نخستین نمایشگاه آسمان حسین را هم پس از سفر اربعینم و انجام مطالعه، تعمق و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط خلق کردم. توجه ویژه‌ای هم به اهمیت آسمان در دوران دفاع مقدس و فضا و فرهنگ خاص آن دوران داشتم.

https://file.razavi.ir/portal-pub/inline-images/z3n4nvo5z4fjwqhwx8v63jutjqa17mty.jpg

لزوم شناخت جایگاه اهل بیت(ع)
او می‌گوید: فردی هنرمند انقلاب است که ابتدا تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن و کلام امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری از انقلاب داشته باشد. اگر هنرمند این فهم و تبیین را نسبت به انقلاب پیدا کند، دامنه فعالیتش تاحدودی مشخص می‌شود. در این بین، فعالیت در حوزه اهل بیت(ع) محجور مانده؛ چراکه نگاه‌ها سطحی بوده است.

استاد قدیریان می‌افزاید: هر چقدر به اهل بیت(ع) نزدیک‌تر و از دنیا دور شویم و رفتارمان آسمانی شود، زندگیمان بهتر شده و جهت می‌گیرد. البته این امر به معنای شناخت جایگاه اهل بیت(ع) به عنوان مجرای نصرت الهی است. معرفت‌آموزی، نخستین قدم در این مسیر است.

همچنین او درباره ظرفیت‌های رشته نقاشی برای اشاعه مفاهیم دینی و انقلابی می‌گوید: نقاشی، مادر هنرهای تجسمی و سینماست. همچنین نقاشی جایگاه تبیین و ارائه مفهوم به فرم است و در واقع راه تصویر، نگاه و معرفت را باز می‌کند.

https://file.razavi.ir/portal-pub/inline-images/oj4eqiun2rvglxrgbe71x06imlwfnpdk.jpg

فضایی متفاوت با رنگ و بوی محرم و صفر
در آیین گشایش نمایشگاه نیز امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به سابقه سه دهه فعالیت هنری این مؤسسه در سطح مشهد و کشور بیان می‌کند: فضای متفاوتی با برگزاری نمایشگاه «آسمان حسین» در نگارخانه رضوان حاکم شده و آثاری در آن به نمایش درآمده که با محوریت هنر انقلاب و هنر دینی که نگاه رو به جلو دارد، خلق شده است.

او ادامه داد: امیدوارم تعامل بین این مؤسسه و حوزه هنری، جدی‌تر و فعال‌تر ادامه یابد و شاهد حضور سایر استادان و چهره‌های برجسته هنری کشور و نمایش آثارشان در نگارخانه رضوان همچنان باشیم.

همچنین محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم در خصوص نمایشگاه «آسمان حسین» می‌گوید: تابلوهای این نمایشگاه برخواسته از تعهد و عشق و علاقه استاد قدیریان به اهل بیت(ع) است که با دیدن برخی از آنها چند شعر و نوا به ذهنم رسید و انگار روضه‌ای در دلم خوانده شد، از این رو به نظرم علاوه بر برپایی این نمایشگاه در نگارخانه‌ها برای استفاده جوامع علمی و هنری و انجام بحث‌های تخصصی، باید نسخه‌هایی از این آثار نیز تهیه شود و در محل برگزاری مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر به نمایش درآید تا محبان اهل بیت(ع) هم همچون ما از دیدن آنها لذت ببرند.

در آیین گشایش نمایشگاه از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اعطای هدایایی به رسم یادبود از عبدالحمید قدیریان و محمدرضا میری؛ به عنوان دو چهره برتر هنر انقلاب نیز تجلیل شد.

نمایشگاه «آسمان حسین» تا پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰، در نگارخانه رضوان واقع در مشهد، خیابان کوهسنگی ۱۷، شماره ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان است.

لینک:  https://b2n.ir/d75465

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × سه =