گزارش مهر از یک افتتاحیه؛ تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

گزارش مهر از یک افتتاحیه؛

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی، حسین است و بس» عصر جمعه ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی، حسین است و بس» عصر جمعه ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این مراسم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، مجید شاه‌حسینی پژوهشگر هنر، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح، شهاب شکیبا مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از علاقمندان حضور داشتند.

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: خیلی خوشحالم که این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است. آقای قدیریان سالیان سال جز افراد پیشرو و اثرگذار بودند و یک سال است از ایشان درخواست کردیم تا با برگزاری یک نمایشگاه در خدمتشان باشیم و خداراشکر محقق شد.

وی بیان کرد: فرهنگسرای نیاوران یکی از شاخص‌ترین مراکز فرهنگی و هنری کشور است و جایگاه خاصی دارد. آثار مختلفی تاکنون در اینجا به نمایش گذاشته شده است و تمام سعی ما بر این بوده در جهت رشد و تعالی اهداف هنری انقلاب اسلامی گام برداریم و قطعاً یکی از نمایشگاه‌هایی که می‌تواند به عنوان نقطه عطفی برای برداشتن این گام کمک کند، این نمایشگاه است.

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

تلاش قدیریان در تعالی نقاشی انقلاب ستودنی است

در ادامه محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد در سخنانی گفت: سال ۶۳ در دانشکده هنرهای زیبا درس می‌خواندم و پیرمردی آنجا مدل بچه‌ها بود؛ روزی داخل سالن شدم و با تابلویی که این پیرمرد را بسیار خوب تصویر کرده بود، مواجه شدم که متوجه شدم این تابلو طراحی آقای قدیریان است.

وی به نسلی از نقاشان و طراحان که بعدها در حوزه هنری فعال بودند، اشاره کرد و افزود: ما نسلی بودیم که هنرمندان حوزه هنری خوانده می‌شدیم و آثار هنری را به خط و منطقه می‌بردیم. مجموعه کارهای آقای قدیریان بسیار متمایز از دیگر کارها بود؛ این آثار نوعی تداوم منطقی دارند و همچنین من در آثار آقای قدیریان تکامل دیدم.

نیرومند همچنین گفت: برای اینکه نقاشی برگرفته از مفاهیم انقلاب اسلامی شکل بگیرد، خیلی‌ها شروع به کار کردند اما کسی که بیش از همه تلاش کرد و این مسیر را ادامه داد، آقای قدیریان است. به اعتقاد من، اگر کسی بخواهد روزی نقاشی انقلاب را تحلیل کند حتماً باید آثار قدیریان را مورد بررسی قرار دهد.

تابلوهای قدیریان آدرس و هویتی از نور می‌دهند

مجید شاه‌حسینی پژوهشگر هنری نیز در این مراسم با اشاره به نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان، گفت: مسیری را در آثار آقای قدیریان می‌بینم که به خلوص و اتصال او غبطه می‌خورم. من هنرمندان را به دو دسته هنرمندان ماهوی منفصل و متصل تقسیم می‌کنم؛ هنرمندانی که مدت‌هاست اتصال‌شان قطع شده و خود را تکرار می‌کنند و هنرمندانی که اتصال به نور خدا و جریان الهی دارند؛ مهمترین نمود این موضوع را خداوند در آیه ۷۰ سوره اسرا فرمودند؛ فضیلت هنری نیز نصیب آنهایی که لیاقتش را دارند، می‌شود.

وی بیان کرد: سالهاست توفیق آشنایی با عبدالحمید قدیریان را از فیلم «ملک سلیمان» و هنرنمایی ایشان در کار فیلم حضرت محمد و مریم مقدس دارم که در همه اینها سلوک و پویش یک هنرمند متصل را می‌بینید. از آغاز مسیر نورانی اربعین، مسأله‌ای جدید را شاهدیم و شخصاً برایم آثار آقای قدیریان در این زمینه جالب بود؛ در آثار نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» می‌بینیم که آسمان چه صحن بزرگی دارد، همه کربلا تنها باریکه‌ای خاک است و کربلا در ملکوت رخ می‌دهد و می‌بینیم که زمین چقدر در مقایسه با ملکوت کوچک است.

این پژوهشگر هنر عنوان کرد: نمی‌دانم چه سهمی از زندگی‌شان در آسمان می‌گذرد و به این موضوع غبطه می‌خورم. جنسی از نور در تابلوهای قدیریان است که آدرس و هویتی از نور می‌دهد و منشأ آن نیز کاملاً مشخص است و این نور ملکوتی وقتی به زمین می‌رسد، کلماتی همچون این تابلوها خلق می‌شود.

وی با اشاره به تابلوی «شفاء» قدیریان در تحلیل آن اظهار کرد: آقای قدیریان زوال را در کرونا ندیده و نوری دیده بود از چشمه کوثر (مادر) که در تابلو به وضوح می‌بینید که به صورت جریان نوری شفا می‌شود و پزشکان نیز در مسیر شفا قرار می‌گیرند که رئالیسم شهودی را جلوه‌گر شده است.

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

شاه حسینی در ادامه گفت: در این نمایشگاه غیر از نور جدال نور با ظلمت چیزی نمی‌بینیم. هدف انقلاب اسلامی نیز غلبه بر ظلمت بود؛ انقلاب کردیم تا مقدمه ظهور بهشت موعود آخر الزمانی قرار بگیریم. بنابراین برای رسیدن به مقصد باید با مرکب نور حرکت کرد. فهم من از این نمایشگاه است که در این آثار راهی به سوی ظهور می‌بینیم و مشکلاتی که باید از آنها عبور کنیم.

وی خطاب به قدیریان بیان کرد: بی تعارف، خیلی سبکبال می‌روید و ما معلمان هنر از قافله عقب می‌مانیم. شهامتی که در قلم قدیریان است که نشان از شناخت معارف و مفاهیم توسط او دارد که حتی برخی جرأت زمزمه کردن آنها را ندارند. در این آشفته بازار یقین، استاد قدیریان از علم الیقین هم گذشته است و در عین قوت قلم و ارزش آثار، شهامت گفتن برای مقصد را دارند.

«نور» به مثابه یک ابزار جنگی در نقاشی

عبدالحمید قدیریان نیز به عنوان آخرین سخنران گفت: اولین مرحله دغدغه، درک شرایط است چیزی که من باور کردم و چیزی که فکر می‌کنم در مباحث معرفتی، این است که وارد فضایی دیگر شده‌ایم؛ روزگاری زمان که به دنبال مرد خدا می‌گشتیم به دنبال پیرمردی سالک بودیم اما دوران تغییر کرده و حالا سرداری داریم که تمام ابعاد وجودی‌اش زیر مجموعه عبد بودنش است؛ این‌طور به نظر می‌رسد که ایشان قرار نیست مراتب آسمانی را طی کنند اما قرار است راه‌ها را برای اهل علم باز کند اما همین آدم اسوه عبد بودن می‌شود.

وی تاکید کرد: وارد فضایی شدیم که به سرعت به سمت ظهور می‌رویم و طبیعتاً همه راهکارها را باید بر اساس همین موضوع بچینیم. همچنان که وقتی فرماندهان سپاه به این رسیدند که دوران عوض شده، نگرششان و روششان را تغییر دادند و به کاربردی جدید از متریال رسیدند.

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

قدیریان بیان کرد: بحث نور، فانتزی و شاعرانه نیست و این یک ابزار جنگی است که در آثار جدیدم استفاده کردم. فکر می‌کنید چرا سردار شهید سلیمانی در طول سال‌ها در خط مقدم شهید نشد و در این روزگار شهید شد؟ وقتی به عبد و نورانی بودن ایشان فکر می‌کنم دیدم خدا دارد یک معیار معرفی می‌کند که یکی از شاخصه‌های در میدان بودن، نورانی بودن است. در این نمایشگاه تلاش کردم نور را معرفی کنم.

این هنرمند نقاش در پایان گفت: در فتنه اخیر، حرکات روانی عجیبی دیدیم که فکر می‌کردیم منشأ آن را عنصری خارجی رقم زده باشد اما راهکار حل آن، نزدیک شدن همه به سمت نور است به صورتی که کسی نتواند ما را تحت شعاع قرار دهند. ما باید به انقلاب خدمت کنیم چراکه این انقلاب برای خدا است و کسی که برای انقلاب کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند.

در پایان مراسم، کتاب «همپای نور» که توسط حوزه هنری منتشر شده و آرت بوکی درباره نمایشگاه‌های «آسمان حسین» و «همپای نور» است، رونمایی شد. سپس حاضران از نمایشگاه «نور هدی، حسین است و بس» بازدید کردند.

کد خبر ۵۶۷۵۱۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

سه + دوازده =