چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» برگزار شد؛ عبدالحمید قدیریان: در تابلوهایم پژوهش را با زبان نقاشی نشان داده‌ام

چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» برگزار شد؛ عبدالحمید قدیریان: در تابلوهایم پژوهش را با زبان نقاشی نشان داده‌ام

۱۴۰۱-۱۲-۲۱

عبدالحمید قدیریان در جلسه عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» که به بررسی آثارش در نمایشگاه «نور هدی نور حسین است بس» اختصاص داشت، تولیدات هنری خود را یک پژوهش دانست که با زبان نقاشی نشان داده‌ شده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با نگاهی به نمایشگاه نقاشی «نور هدی نور حسین است و بس» عبدالحمید قدیریان و با حضور محسن سلیمانی مدرس نقاشی و گرافیک در دانشگاه، شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما، عبدالحمید قدیریان و محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر هنر و دبیر نشست، در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

در این نشست که با موضوع «خروج از ظلمات به نور» برپا شده بود، شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما گفت: نقاشی کشور ما بخاطر مفهومی بودنش در منطقه، بی نظیر است. ما در تاریخ یا نقاشی مفهومی که به بحث مهدویت و نور بپردازد، نداریم و یا کم داریم.

این نویسنده و کارگردان سینما به این نکته اشاره کرد که سبک و نحوه انتقال مفهوم در آثار قدیریان حقیقتی را کشف می‌کند.

محسن سلیمانی مدرس نقاشی و گرافیک در دانشگاه، عبدالحمید قدیریان را به مثابه گنجی معرفی کرد که در حیطه‌های مختلف از جمله فیلم‌سازی، طراحی صحنه، گریم، نقاشی و…. تسلط زیادی دارد. وی گستردگی توانایی و علم قدیریان را تا حدی دانست که شایسته لقب حکیم است.

قدیریان در آثارش سیر و سلوک و معرفتی دارد

وی در ادامه به عناوین نمایشگاه‌های قدیریان اشاره کرد و گفت: این هنرمند در آثارش سیر و سلوک و معرفتی داشته و در تمام آثارش به صورت کامل به جایگاه انسان می‌پردازد.

وی در ادامه هفت وادی عشق را در آثار قدیریان تحلیل کرد.

در بخش دیگری از این جلسه شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما به تابلوی حضرت ابوالفضل و چگونگی انتقال فضای حضور قمر بنی هاشم در القمه در حالی که سوار بر اسب است و نوری در آسمان (فاطمه زهرا (س)) ناظر بر صحنه است، اشاره کرد .

وی در ادامه به تابلوی نقاشی گهواره حضرت علی اصغر (ع) پرداخت که به بحث تولد انسان و معنویت موجود در کربلا بدون ترسیم صحنه خون و شمشیری که در روز عاشورا به وقوع می‌پیوندد، اشاره دارد.

هنر پدیده‌ای خدایی است

بحرانی در ادامه یکی از مشکلات انسان‌ها را توجه به ظواهر و بی‌توجهی نسبت به روح دانست و افزود: کار هنر این است که روح را نشان مخاطب دهد. هنر پدیده‌ای خدایی است و خلق کار خداست و تنها زرنگی و هوشمندی هنرمند این است که سلیقه خود را کنار بگذارد تا خداوند آنچه را که باید نشان دهد.

در ادامه این جلسه عبدالحمید قدیریان گفت: خداوند برنامه‌ای را آغاز کرده (رفتن به سمت ظهور) که یکی از ملزومات اجرایی‌اش نورافشانی است. نور در نظام جهانی فعال است و نگاه کردن به آن جریان زندگی را هویت می‌دهد و در اینجا فردی چون من هیچکاره است؛ چراکه قدیریان صرفا فردی است که به جبهه رفته و چون نقاشی می‌داند آن لحظه‌ها و وقایعی را که دیده، تصویر کرده است.

وی انقلاب را برای خداوند یک مرحله از رفتن به سمت ظهور دانست و تاکید کرد: خدا نورش را به واسطه اتفاقات و لحظه‎‌های مختلفی تجلی می‌بخشد؛ برای مثال اربعین یک برنامه زیارتی نیست؛ بلکه آشنایی با نور و مسیر اهل بیت برای عموم است.

قدیریان یادآور شد: اینکه چرا خدا در جبهه‌ها به ما نور را نشان داد و بعد در اربعین ما را با نور درگیر کرد، به دلیل این است که هم‌زیستی با نور داشته باشیم. بر همین اساس من به عنوان نقاش متعهد تلاش کردم در حد فهم خود به نور بپردازم.

هم‌پای نور بودن اهمیت دارد

وی درگیری مسئولان در مسائل فرهنگی را عدم باور به در حال جنگ بودن دانست و تاکید کرد: من یک پژوهش را با زبان نقاشی نشان داده‌ام و ادعایی روی فرم و رنگ ندارم بلکه صرفا نوری که دیده‌ام را به تصویر در آورده‌ام.

این هنرمند با یادآوری اینکه ایران در حال مهد تکنولوژی شدن است و رسیدن به این جایگاه از برنامه‌هایی است که خداوند طراحی کرده، گفت: در دوره‌ای که در حال رفتن به سمت آخرالزمان هستیم، معیارها باید تغییر کنند. در این برهه ما موظف به خلق تابلو نیستیم؛ بلکه هم‌پای نور بودن است که اهمیت دارد.

شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان سینما استفاده از عنصر نور در نقاشی‌های قدیریان را شاخصه آثار این هنرمند دانست که باعث جذب روح آدمی می‌شود.

وی راهکار خداوند برای رهایی روح از شرک و کفر را رفتن به سمت نور معرفی کرد و در ادامه متذکر شد که کار اصلی هنرمند این است که ما را متوجه نور کند و ما ذهنی که پر از فکر، تصویر، بازی، اطلاعات اضافی است را کنار بگذاریم و به صحنه‌های اصلی تاریخ از منظر خداوند بنگریم.

وی ادامه داد: در نقاشی، هنرمند از یک نظر برای ما تصویری از مفاهیم بزرگ و عظیم پیش روی بشر را ترسیم می کند و این یعنی وجود انسان در برابر آینده قرار دارد و حضورش در مقابل آینده تعریف می‌شود.

این نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه ما در نقاشی قدیریان در حال آشنایی با نور هستیم، این هنرمند را پیش قراول در نمایش مفاهیم پیش رو معرفی کرد.

حسین عصمتی که از جمله هنرمندان حاضر در این نشست بود نیز گفت: یک معنای نور برکت است و برکت نسبتی با خدا دارد. از طرفی آثار هنری یک مکاشفه است که نقاش روی تابلو آن را به ظهور و بروز می‌رساند.

آنچه مهم است اهمیت پرداختن به هدف شهدا است

وی یادآور شد: ما در عالم طبیعت همه چیز را با نور می‌بینیم و آنچه در تابلوها بروز می‌کند، زیبایی است. همچنین برکت و جلوه‌ای که خداوند در صحنه واقعه دارد توسط یک استاد با فضاسازی و رنگ جلوه‌گر می‌شود و به ما می‌رسد.

قدریریان نیز در پایان این جلسه به این نکته تاکید کرد که وقتی درباره هنر انقلاب صحبت می‌شود، نباید چندان به فرم توجه کرد، بلکه آنچه در این میان مهم است، اهمیت پرداختن به هدف شهدا است.

انتهای پیام/

نشست (خروج از ظلمات به نور)محفل چهل و هفتم دیدار-۱۵-۱۲-۱۴۰۱

چهل و هفتمین عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» برگزار شد؛ عبدالحمید قدیریان: در تابلوهایم پژوهش را با زبان نقاشی نشان داده‌ام | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی (rcica.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × یک =