نمایشگاه مجازی حوزه هنری مرجع تولید فکر هنر انقلاب باشد/ «هنر انقلاب» تعریف شود
نمایشگاه‌ مجازی حوزه هنری یکی از قوی‌ترین اسلحه‌های فرهنگی است، به شرطی که با نگاه درست و تفکر و غایتی مشخص و کمال‌یافته به کار خود ادامه دهد.

مشاهده متن مصاحبه در «پایگاه خبری حوزه هنری»

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، برای اولین بار بستری در فضای مجازی به عنوان «گالری مجازی حوزه هنری» ایجاد شده که تا به امروز وجود نداشته و هنرمندان می‌توانند آثار خود را برای نمایش و فروش در این بستر به مخاطبان ارائه دهند. این گالری از سوی «حوزه هنری دیجیتال» با استفاده از امکانات روز دنیای دیجیتال طراحی و راه‌اندازی شده است. به همین بهانه با عبدالحمید قدیریان، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی و از هنرمندان شناخته شده انقلاب در عرصه نقاشی و طراحی صحنه به گفت‌وگو نشستیم تا نظرات او را در این زمینه بدانیم.

قدیریان در ابتدای این گفت‌وگو با تأکید بر اهمیت استمرار بخشیدن به فعالیت‌های این گالری و گسترش آن گفت: متأسفانه در بسیاری از کارهای فرهنگی استمرار در هدف و حرکت نداریم، برای همین هیچکدام به سرانجام غایی نمی‌رسند. کلید اصلی موفقیت در هر کاری به ویژه امور فرهنگی و هنری استمرار است.

وی افزود: فضایی که حوزه هنری برای نمایشگاه‌های دیجیتال خود در ستاد مرکزی و مراکز استانی راه‌اندازی کرده است را می‌توان در تمامی موزه‌های دنیا و مراکز فرهنگی مشاهده کرد. البته آن موزه‌ها و مراکز فرهنگی با ارئه درست خدمات جانبی به مخاطبین خود و بروزرسانی‌های لازم، همواره در تلاش‌اند تا جذاب و پویا عمل کنند و به اهداف فرهنگی خود برسند. در صورت استمرار و هدف­مندی آن مجموعه‌هاست که مخاطب به آنها اعتماد کرده و آنان را به عنوان شاخص و کارشناس قبول و از آنها الهام می­‌گیرند. نمایشگاه‌های مجازی ما نیز باید بتواند پل ارتباطی میان مخاطب، اثر هنری و هنرمندان خالق آثار باشد و به مرور جای خود را به عنوان شاخص فرهنگی باز کند.

قدیریان ادامه داد: یکی از توانایی‌هایی که این سایت می‌تواند داشته باشد، برقراری ارتباط بین حوزه هنری با هنرمندان جوان و علاقه‌مندان به هنر، بر اساس اهداف بلندمدت خود است.

قدیریان با ارائه پیشنهادی برای اجرای هرچه بهتر «گالری مجازی حوزه هنری» در امور گوناگون اعم از اجرای فضای ظاهری آن، تولید محتواهای جانبی هر نمایشگاه و چگونگی تقویت اقتصادی آثار هنری گفت: حوزه هنری برای پیمودن هرچه صحیح‌تر این مسیر به یک اتاق فکر متخصص نیاز دارد. اتاق فکری که متشکل از هنرمندان مجرب و آگاه به رویدادهای هنری به‌روز دنیا، به خصوص در فضای مجازی است تا بتواند این مجموعه تازه‌کار را به سوی موفقیت حقیقی هدایت کند.

وی افزود: اما یکی از مشکلاتی که حوزه هنری همواره دارد این است که نمی‌­تواند روابط درستی میان هنرمندان و مدیران خود برقرار کند. رفتارشناسی هنرمندان با اقشار دیگر متفاوت است و نمی‌­توان آنها را با قشر نظامی یا پزشکی و یا صنوف دیگر یکی دانست. مدیرانی می‌توانند رابطه موفقی با هنرمندان داشته باشند که به نیازهای فرهنگی و هنری آنها واقف باشند و برای درک مشکلات آنها مراوده بسیار با هنرمندان مدنظر داشته باشند. به عبارت دیگر مدیران و راهبران فرهنگی در مرحله نخست باید «تکریم» را سرلوحه اعمال خود بدانند.

قدیریان در مورد حضور نمایشگاه‌های مراکز استانی در این فضا گفت: نمایش آثار هنرمندان شهرستانی در این نمایشگاه، راه را برای شناسایی آنها به عموم علاقه‌مندان و هنرمندان سراسر کشور باز می‌کند و انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌های آنها به ویژه هنرمندان جوان و تازه کار در هر استان ایجاد می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: از آنجایی که قرار است در «گالری مجازی حوزه هنری» نمایشگاه‌های مراکز استانی نیز در بخش مجزای هر استان به نمایش گذاشته شوند، می‌توانید بر اساس کارشناسی‌های اتاق فکر هر یک از این نمایشگاه‌های استانی که کیفیت و ارزش بالایی داشتند را در بخشی به عنوان برگزیده استانی در صفحه‌‎­ای منتشر کنید.

وی افزود: فضای مجازی طراحی شده برای به نمایش گذاشتن آثار نمایشگاه‌های حوزه هنری در صورتی موفق و مؤثر خواهد بود که برنامه‌ریزی‌ دقیق و اهداف مشخصی را دنبال کند؛ چرا که اگر صرفاً مکانی برای ارائه تنها تصویر آثار باشد اصالت خود را ادا نمی­‌کند. نمایشگاه مجازی حوزه هنری در صورتی درست عمل خواهد کرد که ابتدا ساختار درستی داشته باشد، سپس سیاست‌گذاری و اهدافی را دنبال کند و در پی آن تولیداتی داشته باشد. هر اثر به نمایش گذاشته شده باید دارای شناسنامه و دارای اطلاعات اولیه باشد. همچنین اگر می‌خواهید این نمایشگاه مورد استقبال قرار گیرد، باید داده‌های مفید از جمله نقد آثار و نمایشگاه‌های ارائه شده در آن به همراه معرفی هرچه بیشتر هنرمندان را دارا باشد.

قدیریان در همین راستا عنوان کرد: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولاتی چشمگیر در ساختار اصلی و متعلقات «نمایشگاه مجازی حوزه هنری» باشیم. متعلقاتی مانند مجله الکترونیک، نقد و تحلیل آثار تجسمی، چه در داخل حوزه هنری و هم‌راستا با خط‌مشی فکری آن و چه خارج از حوزه هنری، می‌تواند به جذابیت بیشتر این فضا در میان  سایت و نرم‌افزارهای دیگر منجر شود.

مدیر هنری و نورپرداز محوطه بیرونی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاه هدفمند حوزه هنری به  راه‌اندازی نمایشگاه مجازی بسیار اهمیت دارد. نمایشگاه مجازی اگر صرفاً به منظور داشتن ظرفیتی برای نمایش آثار باشد، دیگر سازمان‌های همسو مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم همین کار را می­‌کند، اما اگر می‎خواهد به عنوان مرجع تولید فکر هنر انقلاب معرفی شود، باید برای آن نظریه و ایدئولوژی تبیین کند تا هم تولیدات جهت و سمت و سو بگیرد و هم اذهان عموم علاقه‌مندان جامعه فعال شود.

قدیریان افزود: مجموعه حوزه هنری برای به بار نشستن تلاش‌هایش در فضای مجازی باید همراه با راه‌اندازی این نمایشگاه به تولید مجله‌ای دیجیتالی با ارتباط تنگاتنگ این دو با هم و پشتیبانی‌هایشان از یکدیگر بپردازد، تا در طول زمان به مرکز تفکر و ایده در هنر انقلاب تبدیل شود.

وی ادامه داد: همواره تأکید شده است که تعریف هنر انقلاب واضح و معلوم است، اما حتی نمی‌توانیم در مورد آن به یک معنی مشترک مبتنی بر اهداف امام (ره) برسیم. با چنین وضعیتی نمی‌توانیم پایه‌های علمی برای بحث در مورد هنر انقلاب داشته باشیم، از این جهت در جهانی‌سازی مبحث هنر انقلاب نیز ناتوان می‌مانیم.

قدیریان با انتقاد از مشکلاتی که در اجرای نمایشگاه مجازی حوزه هنری به چشم می‌خورد گفت: نمایشگاه‌ دائمی مجازی حوزه هنری حتی اگر با هدف ارائه بیلان کاری باشد، باید دستخوش اصلاح شود. اما اگر اهدافی جدی را دنبال می‌کند باید به انتظارات مقام معظم رهبری از فضای مجازی بپردازد.

وی در ادامه گفت: در خدمت مسئولین حوزه هنری گلگی داشتم که چرا کارها پراکنده و به اجبار سطحی انجام می­‌گیرد و پیشنهاد کردم که برای پیشبرد کارها باید با سیستم ناوگانی کار شود. بدین معنا که باید با به حرکت درآمدن مفهومی، کشتی آن مفهوم، باید ضمن حرکتی قدرتمند با رویکرد و مقصدی مشخص، توسط کشتی‌هایی مرتبط با آن مفهوم حمایت شود و ناوگانی در مسیر و مقصدی مشخص و قدرتمند پیش بروند. به عنوان مثال نمایشگاهی از آثار تجسمی که برپا می‌شود باید دارای ویژه‌برنامه‌های جنبی از جمله، برپایی سمینارهای تخصصی، انتشار مجله‌های هنری و برپایی جلسات نقد هنری و تشویق مؤمنین ثروتمند برای خرید آثار هنر انقلاب و نمونه‌ای از این قبیل فعالیت‌های مرتبط با امور هنری باشد تا مجموعه‌ای از این رویدادها به ناوگانی توانمند تبدیل شود. در غیر اینصورت نتیجه‌ای نخواهد داشت.

قدیریان در پایان، نمایشگاه‌ مجازی حوزه هنری را یکی از قوی‌ترین اسلحه‌های فرهنگی دانست، به شرطی که با نگاه درست و تفکر و غایتی مشخص و کمال‌یافته به کار خود ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

5 + 5 =