عبدالحمید قدیریان، چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد. گوهری از میان گوهرها ۱۴۰۱۰۱۲۷

 

گوهری از میان گوهرها

صبح نو –  ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

عبدالحمید قدیریان، چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ شد.

گوهری از میان گوهرها

یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر در کشور هفته هنر انقلاب اسلامی است. در این هفته چهره هنر انقلاب در سال هم انتخاب و معرفی می‌شود. کرونا غیر از اینکه سلامت مردم را تهدید کرد، به فعالان عرصه فرهنگ و هنر هم آسیب زد، چون هنر در تعامل با مردم شکل می‌گیرد.

 

گوهری از میان گوهرها

طی دوسال گذشته، وقتی کنسرت‌ها، سینماها و گالری‌ها تعطیل شد، فعالان فرهنگی و هنری آسیب دیدند و این موضوع فرهنگ ارتباط هنر و مردم را دچار بحران کرد. برنامه‌هایی مثل انتخاب چهره هنر انقلاب قدمی در مسیر احیای دوباره فعالیت‌های فرهنگی کشور و حمایت از هنرمندان است. مجدالدین معلمی، دبیر هفته هنر با اشاره به این مساله گفت: البته تولیدات عرصه هنر همچنان صورت می‌گیرد و برای فرهنگ جدید که اجتماعات را کمرنگ کرده است، باید فکر کرد تا تعامل مردم و هنرمندان مجددا برقرار شود. ضمن اینکه امسال هم برای انتخاب چهره هنر سال دچار مشکل شدیم، چون شاخص اقبال عمومی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های‌مان است.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی در نشست خبری هفته هنر انقلاب که چندی پیش برگزار شد، گفت: «تکریم و تجلیل از هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در سال۱۴۰۰»، «تشکیل ۲۰هیات‌علمی» و «گسترش زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای خلق اثر هنری» سه شاخص مدنظر هفته هنر هستند. وی افزود: به مدت پنج شب، هر شب متخصصان یک رشته تخصصی گعده می‌کنند، تئاتر و سینما، نویسندگان و پژوهشگران، محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، موسیقی و نقاشان و عکاسان طی پنج شب از افطار در حوزه هنری گرد هم می‌آیند. دبیر هفته هنر گفت: به‌جای معرفی کاندیدای چهره هنر سال، در هر رشته سه نفر (مجموعا ۳۰نفر را تقدیر خواهیم کرد). اختتامیه جمعه برگزار و چهره هنر سال انقلاب از میان کاندیداها و به‌صورت نظرخواهی از صاحب‌نظران معرفی می‌شود. معلمی تاکید کرد: هنر انقلاب از نظر ما، هنر سال‌۵۷ نیست، بلکه هر هنری است که با مردم بتواند ارتباط برقرار کند. هنر روشنفکری و فرم‌زده و جشنواره‌ای نمی‌تواند دغدغه مردم باشد. نگاه مردم به کیفیت اثر هنری است. هرچه هنر انقلاب کیفی‌تر شود، می‌تواند ارتباط بهتری با مردم بگیرد اما حالا و پس از اختتامیه این مراسم و معرفی چهره هنر سال، کمی درباره این هنرمند گرامی می‌گوییم. عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش پیشکسوت، یکی از چهره‌هایی بود که به‌دلیل واکنش سریع هنری به شهادت دختران افغانستانی در شب هنرهای تجسمی معرفی و تجلیل شد.

 

هنرمندی چیره‌دست

عبدالمجید قدیریان، نقاش، گریمور، طراح صحنه و لباس متولد سال۱۳۳۹ – تهران است. کسب گواهی درجه‌یک هنری در رشته طراحی صحنه و لباس. فوق‌لیسانس نقاشی -دانشکده هنر لیسانس نقاشی‌- دانشکده هنرهای زیبا. جوایز: تالیف کتاب از خاک تا افلاک – تصویرسازی با تکنیک کاریکاتور «مصور» تندیس سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار برای طراحی دکور و لباس فیلم مریم مقدس‌(س) در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌فجر ۱۳۷۹. تندیس جشنواره سیما برای طراحی لباس فیلم مریم مقدس‌۱۳۸۰. بزرگداشت در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر‌۱۳۸۰. تندیس حافظ و لوح تقدیر به‌عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس در ششمین جشن سینمایی دنیای تصویر برای فیلم ارتفاع‌پست‌۱۳۸۱. تندیس حافظ و لوح تقدیر به‌عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس در ششمین دنیای تصویر برای فیلم ملک‌سلیمان‌(ع)‌۱۳۸۹. تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه از خانه سینما برای فیلم ملک‌سلیمان(ع)۱۳۸۹ تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس از خانه سینما برای فیلم ملک‌سلیمان(ع) ۱۳۸۹.

 

نقش دختران افغانستانی روی تابلوی قدیریان

۲ ماه مبارک رمضان سال قبل بود که وزارت کشور افغانستان از انفجار بمب در نزدیکی مدرسه سیدالشهدا(ع) در حوزه سیزدهم شهر کابل خبر داد. این بمب‌گذاری مقابل مکتبی به نام «سیدالشهدا» واقع در منطقه عمدتا هزاره و شیعه‌نشین دشت برچی در کابل رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از ۸۵تن و زخمی شدن حدود ۱۵۰تن دیگر شد. بیشتر قربانیان این حمله دانش‌آموزان دختر مکتب سیدالشهدا (ع)بودند. قدیریان به پاسداشت شهدای مدرسه سیدالشهدای افغانستان تابلوی نقاشی «دختران مکتب سیدالشهدا(ع)» را خلق کرد. محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری  درحاشیه رونمایی از این اثر که در تیرماه سال گذشته برگزار شد، گفت: ما در حوزه هنری همانند گذشته هنر متعهد و هنر انقلابی اسلامی را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌دانیم و معتقدیم که رسالت هنر متعهد به حقیقت و هنر متعهد به ارزش‌های والای دینی بر دوش خود مسوولیت سنگینی احساس می‌کند و هیچ مرزی نمی‌شناسد.

 

امروز بیش از پیش این منطقه که گرفتار دو تیغ تزویر و تکفیر شده و گرفتار زورگویی مستکبران عالم و کج‌فهمی متحجران این جغرافیا شده است، به حرکت بالنده و روبه‌جلوی هنر متعهد نیاز دارد. وی ادامه داد: راه گره‌گشایی و برون‌رفت از گرفتاری‌هایی که مردمان ما در این منطقه و در جغرافیای عالم به آن دچار هستند، گفت‌وگو به زبان فرهنگ و هنر است. دادمان در ادامه درمورد قدیریان که اثر او در ادامه این مراسم رونمایی شد، گفت: ایشان هنرمندی گرانبها و نایاب است.

وی افزود: رفت و برگشت میان اندیشه و هنر، رفت و برگشت میان فهم معرفتی و خلق هنری حتما مسیر جدیدی را پیش روی هنر متعهد قرار می‌دهد. ما در هنر متعهد و در تعالی هنر انقلاب اسلامی باید بتوانیم آنچه را می‌اندیشیم مجسم کنیم. دادمان ادامه داد: بنده به‌‌مثابه یک مخاطب پیگیری در مکتب هنر انقلاب شهادت می‌دهم که استاد قدیریان عمرشان را صرف تجسم فهم معرفتی‌شان کردند. آنچه در همه آثار ایشان می‌توان دنبال کرد یک منظومه معرفتی منسجم مبتنی‌بر اندیشه عمیق اسلامی است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: شاید بتوان ساعت‌ها پیرامون هنر اثر ایشان گفت‌وگو کرد و اندیشید و آثار ایشان باید محل تامل و تأنی و گفت‌وگوی نظری قرار بگیرد. درواقع این تجسم معارف ناب اسلامی است که به چیره‌دستی قلم هنرمندان ما مجسم می‌شود و افق جدیدی را باز می‌کند. دادمان ادامه داد: مسیر جدیدی که استاد قدیریان آغاز کرده‌اند و همه را به آن دعوت می‌کنند ستودنی است. باید این مسیر را جدی بگیریم و این دعوت را قدر بدانیم. مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی نیز از همین جا می‌گذرد. از تلاش برای تجسم فهم معرفتی‌مان و کوشش مجدد برای بازاندیشی حول اثر هنری متعهد و هنرمندان متعهد.

دادمان درمورد تازه‌ترین اثر قدیریان گفت: آنچه استاد قدیریان تلاش کردند در این اثر ترسیم کنند، بی‌شک نمونه‌ای والاست و این مسیر به برکت ایشان و همت دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی باز شده است. حال این وظیفه ماست که بیشتر پیرامون آثار هنرمندان انقلاب گفت‌وگو و اندیشه کنیم تا که معنای آن‌ها را کشف و جهانی دیگر بسازیم. وی افزود: حقیقتا از مجاهدت‌های ایشان متشکرم و از جامعه هنری متعهد ایرانی و افغانستانی و هر کسی که دل در گرو آرمان و تعهدی دارد دعوت می‌کنم تا در مسیر خلق هنری و تجسم هنری داشته‌های معرفتی خود را پیش رو بگذارد. همچنین دعوت می‌کنم از منتقدان و علاقه‌مندان هنر انقلاب اسلامی تا کوشش کنند همه با هم پیرامون این آثار بیندیشیم تا در پی آن مسیر تازه‌ای پیرامون آن گشوده شود.

عبدالحمید قدیریان نیز در مراسم رونمایی این اثر گفت: هنر انقلاب، هنری ا‌ست که هنرمندش در آن حضور نداشته باشد؛ چراکه اگر هنرمند پررنگ شود اصل هنر انقلاب معنی خود را از دست می‌دهد. فرهنگ شیعه، فرهنگ من نباشم تا تو باشی ا‌ست. همانگونه که مادرمان حضرت‌زهرا(س) در پس پرده همه حرکات را امامت می‌کنند و ما ایشان را نمی‌بینیم. هنرمند آن کسی است که نباشد و دیده نشود. من در این جمع شرمنده شدم که اینگونه مورد لطف دوستان و تمجیدشان قرار گرفتم.

 

قرآن را ملاک «هنر انقلاب» قرار دهیم

چهره هنر انقلاب در گفت‌وگویی که اخیرا با رسانه حوزه هنری داشت درباره مفهوم «هنر انقلاب» گفت: اینجا یک سوال پیش می‌آید که چرا ما در این ۴۳سال با وجود همه متفکرانی که داریم و زیاد هم هستند به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؟ برای اینکه هرکدام از این‌ها از منظر و سلیقه خودشان همه مفاهیم را تعریف کردند. درصورتی‌که ما باید بیاییم دورخیزی بکنیم و مفاهیم هنر انقلاب را بر مبنای قرآن تعریف کنیم. اگر در گام اول انقلاب این اتفاق می‌افتاد ما الان به یک تعاریف ساختاری و دقیق از مفاهیم انقلاب و مفاهیم هنر انقلاب هم ‌می‌رسیدیم؛ بنابراین ما به این انقلاب فرهنگی نگاه‌های غیرفرهنگی داریم. واقعیتش این است که ما بسیار بسیار نگاه هنری‌مان با اصل انقلاب که خدا ایجاد کرده فاصله دارد؛ بنابراین به نظر من باید شروع کنیم و بدون اینکه آدم‌ها برای ما ملاک باشند، قرآن را ملاک قرار دهیم. من شخصا معتقدم که ما الان هنر انقلاب به معنای اصل داستان را نداریم و به سمت آن هم نرفتیم.

اگر بخواهیم در چهارچوب بین‌المللی کار کنیم و آن انقلاب جهانی را شروع کنیم، طبیعتا یک عقبه محکم نیاز داریم؛ این عقبه محکم به معنی داشتن یک سری محفوظات که در کتاب قرآن وجود دارد نیست. ما به مفاهیم قرآنی نیاز داریم که از آن استفاده کنیم. مشکل اصلی ما این است که از قرآن فاصله داریم و از آن استفاده نمی‌کنیم. ما همچنان در یک ابهام حرکت می‌کنیم.

قدیریان ادامه داد: هنری که ما بعد از انقلاب تولید کردیم، هنر یک‌سری از بچه‌های انقلابی است، این هنر انقلاب نیست. هنر باید برگرفته از آیه‌های تفکر اصیل انقلاب باشد؛ مثلا در دوران جنگ، آثار هنرمندان انقلاب بسیار با مردم و جوانان همراه بود و مردم استقبال می‌کردند؛ در هر مغازه‌ای که می‌رفتید چند اثر نقاشی و پوسترهای انقلابی که عموما مربوط به حوزه هنری هم بود دیده می‌شد ولی وقتی که فضاهای فکری و جناحی مختلف ایجاد شدند، بین تفکرات جامعه و تفکرات انقلاب فاصله انداختند. تفکرات لیبرالیسم غرب را در دانشگاه‌ها تدریس کردند و معیار جوانان ما با تفکر و ذائقه غرب رشد کرد. وقتی این اتفاق افتاد یک شکاف بین هنرمندان انقلاب و جامعه پیش آمد و وقتی جوانان حرکت‌های انحرافی بسیاری شخصیت‌ها و گروه‌ها را دیدند، گرایش‌شان به این هنر کمتر شد.

 

گوهری از میان گوهرها

اصولا هفته انقلاب و مراسم انتخاب چهره‌های هنر انقلاب اتفاق مبارکی است. خصوصا که این مراسم برخلاف برخی از رویدادهای فرهنگی مشابه، صرفا یک اتفاق و دورهمی گذرا نیست. این مراسم می‌تواند به یک روند مستمر و جریان‌ساز در حوزه هنر انقلاب تبدیل شود. امسال در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف چهره‌های درخشان زیادی معرفی و مورد تجلیل واقع شدند؛ برای مثال در حوزه سینما، هادی حجازی‌فر با فیلم «موقعیت مهدی» یکی از اتفاقات امیدوارکننده بود. از طرفی، حضور و تجلیل از لیلی عاج در بخش تئاتر دیگر اتفاق قابل‌تقدیر در مراسم امسال بود. به همین علت، هیات انتخاب و تصمیم‌گیران کار دشواری برای انتخاب چهره برگزیده داشتند اما بالاخره در بین گزینه‌ها موجود، عبدالحمید قدیریان را معرفی کردند. فردی هنرمند و آگاه به اتفاقات روز که اتفاقا ورود به موقع‌اش به مساله شهادت دانش‌آموزان مدرسه سیدالشهدا(ع) در افغانستان یکی از علل اصلی انتخابش دراین زمینه است. این موضوع نشان‌دهنده توجه متولیان این مراسم به اتفاقات روز و تاثیرگذاری هنرمندان به آن‌هاست.

 

لینک:  https://www.sobhenonews.com/fa/tiny/news-8550

دیدگاهتان را بنویسید

4 × 5 =