به بهانه نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» مطرح شد: هنر باید زنده و پیشرو باشد

۱۸ دیماه ۱۴۰۱

روزنامه ایران در گفت و گو با قدیریان به بهانه نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» مطرح شد:

هنر باید زنده و پیشرو باشد

«نور هدی نور حسین است و بس» نمایشگاه  نقاشی و شش مجسمه برنزی عبدالحمید قدیریان است که روز جمعه ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح خواهد شد و تا ۷ بهمن ماه ادامه دارد. همچنین کتاب «هم پای نور » هم که اثر قدیریان است در این نمایشگاه رونمایی می شود.

این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه چرا نام نمایشگاهش را «نور هدی نور حسین است و بس» گذاشته است به ایران توضیح می دهد: «سالهاست که تلاش کردم در کار هنری و نقاشی­هایم از منظر یک پژوهشگر نگاه کنم. وقتی در فیلم­های مذهبی با مفاهیم و معارف قرآنی آشنا شدم تازه متوجه شدم چقدر نیاز دارم تا شناخت معرفتی نسبت به عالم هستی و جایگاه خودم و انسان در این عالم پیدا کنم. بنابر این مبنای کارم را بر اساس پژوهش و بعد تولید تصویر قرار دادم. وقتی با مفاهیم الهی قرآنی مواجه میشوم، به موازات تحقیقاتی که انجام می­دهم سعی می­کنم ، تصویری تولید کنم که تا حدودی نشان دهنده آن مفهوم مد نظرم باشد.

بعد از اربعین سال ۹۳ چند نمایشگاه برگزار کردم. «نمایشگاه آسمان حسین» را در سال ۹۴برگزار کردم. در آن نمایشگاه تلاش کردم دلدادگان حسینی را دعوت کنم که به جای اینکه به اتفاقی که در دنیا و  صحنه عاشورا افتاده، همچون حضرت زینب سلام الله علیها به آسمان عاشورا نگاه کنند. به آن اتفاقات زیبایی که در آسمانها افتاد و می­توان آنها را فهم و چراغ راه خود قرار داد. در نمایشگاه بعدی با نام «هم پای نور» دلدادگان حسینی را به نور آسمانها دعوت کردم. اینکه خداوند از مجرای اهل بیت نور خود را می تاباند و هر امری که اراده کند ایجاد می شود. در آن نمایشگاه تلاش کردم بگویم تا نور خدا را بشناسیم و با آن همراه شویم.»

او در ادامه می گوید:« من در آن نمایشگاه تلاش کردم نور امام حسین (ع) که همان نور خدا است و انسانها را هدایت می کند را در آثارم مطرح کنم تا در گام دوم انقلاب ان شاالله به سمت نابودی اسرائیل حرکت کنیم. و در آثارم مطرح کردم که می توان از نور امام حسین (ع) استفاده کرد تا پشتوانه قدرتمندی برای سپاه اسلام و نورانی شدن آنها و یا به عبارت دیگر همان عبادلنا شدن برای نابودی اسرائیل حرکت کنند.»

قدیریان که از جمله هنرمندانی است که مسائل روز جامعه در آثارش نمود عینی دارد، درباره مسوولیت هنرمند در قبال مسائل جامعه توضیح می دهد:« معتقدم هنر باید زنده و پیشرو باشد. هنرمند به دلیل استعداد ذاتی ای که خدا به او هدیه کرده، می تواند شرایط اجتماع را به خوبی درک و آینده ای را متصور شود تا با تولیدات خود تبیین نماید. هنرمند جلوتر از جامعه می تواند راه را باز کند یا بستر سازی فرهنگی کند. به دلیل اعتقادم به اینکه هنرمند باید پیشرو باشد، برای همین در تولیدات هنری و پژوهشم تلاش میکنم تا با آینده ای که خداوند برای انقلاب در آیات قرآن ذکر کرده همراه شوم و در حد توانم بتوانم آن را به تصویر بکشم.»

او درباره تعداد آثار نمایشگاه جدیدش می گوید:« بیش از چهل تابلو دارم که نیمی از آن قدیمی است و نیمی دیگر جدید هستند. فضای نمایشگاه هم سرشار از نور است. و تلاش کردم همچون نمایشگاه­های دیگرم مهمترین چیز همان نور باشد.»

 این هنرمند درباره کتاب «هم پای نور » توضیح می دهد:« در نمایشگاه­هایی که برگزار کردم بحث­هایم کاملا پژوهشی است. یک سلسله تحقیقات کردم و دوست داشتم یک جمع بندی از آنها داشته باشم. برای همین این کتاب را بر اساس سیر زیسته نوشتم تا کسانیکه می‌خواهند از آن بهره مند شوند در دسترسشان باشد. این کتاب راجع به آرت بوک یا فرایند شکل گیری نمایشگاه( آسمان حسین ع و هم پای نور ) است. در این دو نمایشگاه یک تفکر زاده و مطرح شده است. تلاش کردم سیر تکوین و شکل گیری فکری این نمایشگاه­ها را مطرح کنم. به عنوان هنرمندی که سعی دارد با پیرامونش ارتباط برقرار کند سیر زیسته و تحقیقاتی که در طول سالها داشتم را جمع و نحوه شکل گیری این نوع نگاه را مطرح کنم. نگاهی که در تولیدات هنری جامعه مطرح نبود. حداقل تا سال ۹۴ این نگاه نبود. معتقدم کلام حضرت زینب که در عاشورا فرمودند هیچ ندیدم جز زیبایی. در حقیقت رمز حرکت به سوی ظهور است. یعنی این رمز برای زمانه ماست. برای همین این موضوع را مطرح و باز کردم و روش رسیدن به این نوع نگاه را مطرح نمودم.»

سیده مریم سادات گوشه

دیدگاهتان را بنویسید

4 × 1 =