با حضور محمدمهدی دادمان صورت گرفت؛ افتتاح نمایشگاه آثار استاد قدیریان در فرهنگسرای نیاوران

با حضور محمدمهدی دادمان صورت گرفت؛
افتتاح نمایشگاه آثار استاد قدیریان در فرهنگسرای نیاوران

تابلوهایی که آدرس و هویتی از نور دارند/ «نور» به مثابه ابزار جنگ

۱۷دیماه۱۴۰۱ نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمه‌های استاد عبدالحمید قدیریان با عنوان « نور هدی حسین است و بس» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این مراسم که عصر جمعه ۱۶ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، محمدمهدی دادمان (رئیس حوزه هنری)، علی فروزانفر(معاون هنری حوزه هنری) محمدحسین نیرومند (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی)، مجید شاه‌حسینی (پژوهشگر هنر)، مهرداد باقری (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، ابوالفضل همراه (رئیس فرهنگسرای نیاوران)، محمد حبیبی (مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح)، شهاب شکیبا (مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و جمعی از علاقمندان به آثار این هنرمند مطرح کشور حضور داشتند.

در این مراسم، محمدحسین نیرومند، مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد گفت: سال ۶۳ در دانشکده هنرهای زیبا درس می‌خواندم و پیرمردی آنجا مدل بچه‌ها بود؛ روزی داخل سالن شدم و با تابلویی که این پیرمرد را بسیار خوب تصویر کرده بود، مواجه شدم که متوجه شدم این تابلو طراحی آقای قدیریان است.

وی افزود: برای اینکه نقاشی برگرفته از مفاهیم انقلاب اسلامی شکل بگیرد، خیلی‌ها شروع به کار کردند اما کسی که بیش از همه تلاش کرد و این مسیر را ادامه داد، آقای قدیریان است. به اعتقاد من، اگر کسی بخواهد روزی نقاشی انقلاب را تحلیل کند حتما باید آثار قدیریان را مورد بررسی قرار دهد.

در ادامه این مراسم، مجید شاه‌حسینی پژوهشگر هنری نیز با اشاره به اینکه جنسی از نور در تابلوهای استاد قدیریان وجود دارد که آدرس و هویتی از نور می‌دهد، تاکید کرد: من هنرمندان را به دو دسته هنرمندان ماهوی منفصل و متصل تقسیم می‌کنم؛ دسته اول هنرمندانی هستند که مدت‌هاست اتصال‌شان قطع شده و خود را تکرار می‌کنند و دسته دوم هنرمندانی که اتصال به نور خدا و جریان الهی دارند.

وی گفت: سال هاست توفیق آشنایی با عبدالحمید قدیریان را از فیلم «ملک سلیمان» و هنرنمایی ایشان در کار فیلم حضرت محمد و مریم مقدس دارم که در همه اینها سلوک و پویش یک هنرمند متصل را می‌بینید. از آغاز مسیر نورانی اربعین، مسأله‌ای جدید را شاهدیم و شخصاً برایم آثار آقای قدیریان در این زمینه جالب بود؛ در آثار نمایشگاه «آسمان حسین (ع)» می‌بینیم که آسمان چه صحن بزرگی دارد، همه کربلا تنها باریکه‌ای خاک است و کربلا در ملکوت رخ می‌دهد و می‌بینیم که زمین چقدر در مقایسه با ملکوت کوچک است.

در پایان این مراسم عبدالحمید قدیریان در سخنانی گفت: درک شرایط، اولین مرحله دغدغه است. من باور دارم که وارد فضایی دیگر شده‌ایم؛ روزگاری به دنبال مرد خدا می‌گشتیم، به دنبال پیرمردی سالک بودیم اما دوران تغییر کرده و حالا سرداری داریم که تمام ابعاد وجودی‌اش زیر مجموعه عبد بودنش است؛ این‌طور به نظر می‌رسد که ایشان قرار نیست مراتب آسمانی را طی کنند اما قرار است راه‌ها را برای اهل علم باز کند اما همین آدم اسوه عبد بودن می‌شود.

وی ادامه داد: وارد فضایی شده‌ایم که به سرعت به سمت ظهور می‌رویم و طبیعتا همه راهکارها را باید بر اساس همین موضوع بچینیم. همچنان که وقتی فرماندهان سپاه به این رسیدند که دوران عوض شده، نگرششان و روششان را تغییر دادند و به کاربردی جدید از متریال رسیدند. بحث نور، فانتزی و شاعرانه نیست و این یک ابزار جنگی است که در آثار جدیدم استفاده کردم. فکر می‌کنید چرا سردار شهید سلیمانی در طول سال‌ها در خط مقدم شهید نشد و در این روزگار شهید شد؟ وقتی به عبد و نورانی بودن ایشان فکر می‌کنم دیدم خدا دارد یک معیار معرفی می‌کند که یکی از شاخصه‌های در میدان بودن، نورانی بودن است. در این نمایشگاه تلاش کردم نور را معرفی کنم.

قدیریان گفت: در فتنه اخیر، حرکات روانی عجیبی دیدیم که فکر می‌کردیم منشا آن را عنصری خارجی رقم زده باشد اما راهکار حل آن، نزدیک شدن همه به سمت نور است؛ به صورتی که کسی نتواند ما را تحت شعاع قرار دهند. ما باید به انقلاب خدمت کنیم چراکه این انقلاب برای خدا است و کسی که برای انقلاب کار می‌کند، برای خدا کار می‌کند.

پس از صحبت‌های قدیریان، کتاب «همپای نور» که توسط حوزه هنری منتشر شده و آرت بوکی درباره نمایشگاه‌های «آسمان حسین» و «همپای نور» استاد قدیریان است، رونمایی شد.

https://news.hozehonari.ir /?p=39933

دیدگاهتان را بنویسید

سه × سه =