معاون هنری باید مسیر را بشناسد

انتظارات اهالی هنر| قدیریان: معاون هنری باید مسیر را بشناسد

اهالی هنر چه انتظاری از معاون جدید هنری دارند؟ عبدالحمید قدیریان هنرمند تجسمی پاسخ می‌دهد.

خبرگزاری فارس_ گروه تجسمی: در سه سال اخیر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمود سالاری مدیریت شد. دوره‌ای که در آن نه‌تنها با چالش‌های فراوانی مواجه بود اما بسیاری از نقاط ضعف ساختاری و عملکردی این معاونت برطرف شد و روندی نوآورانه و تحول‌آفرین را در حوزه‌های مختلف هنر در کشور آغاز کرد.شنبه ۱۲ آبان مراسم معارفه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت فرهنگ برگزار شد و طی آن نادره رضایی به‌عنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.این بار به سراغ عبدالحمید قدیریان، نقاش و هنرمند هنرهای تجسمی رفتیم تا نظر او را درباره معاونت هنری مؤثر جویا شویم.

عبدالحمید قدیریان هنرمند هنرهای تجسمی در خصوص فعالیت‌های معاونت هنری توضیح می‌دهد: تصور می‌کنم معاونت هنری بیش از تخصص در حوزه هنر، به مدیری نیاز دارد که بتواند مسیر آینده پیش روی انقلاب را با فهم و نگاه آینده‌پژوهشی داشته باشد و راه را تشخیص دهد و در آن راستا حرکت کند. مدیر می‌تواند با داشتن مشاوران متخصص و خوب مشکلات مدیریتی خود را حل کند و کار را پیش ببرد.وی افزود: جامعه‌ هنری که در دستان مدیر است بسیار مهم و تشخیص حرکت در مسیر درست بر عهده هدایت درست اوست. بحث‌های تکنیکی با بهره‌گیری از پیش‌کسوتان حل می‌شود. در ۴۰ سال گذشته عمده مشکل، علامت‌گذاری مدیران برای حرکت فرهنگی بوده و بلاتکلیفی و نامشخص بودن مقصد کار را سخت کرده است. مدیران زیادی آمدند، رفتند و فعالیت خوبی هم انجام دادند اما چون مسیر خود را ترسیم نکرده بودند درجا زدند.

قدیریان در ادامه خاطرنشان کرد: ما هیچ تلاشی برای رشد فضای فرهنگی خود انجام ندادیم. فضای رشد فرهنگی نیاز به ساختار فکری و آینده‌پژوهی دارد. ما در تمام موارد این داستان را نادیده گرفتیم و تلاش‌هایمان آن ثمره‌ای که می‌خواهیم داشته باشد، ندارد.این هنرمند با اشاره به تعداد بالای هنرجوی فعال در حوزه هنرهای تجسمی توضیح می‌دهد: ایرانی جماعت دست به خاک می‌زند، طلا می‌شود به‌خاطر اینکه ذات ایرانی هنرمند است. هنر یک ابزار و زبان است؛ این زبان را فطرتاً ایرانی‌ها بلدند و از پس آن بر می‌آیند اما نکته قابل‌توجه اینجاست که این زبان را از چه منظری برای رشد و تحول باید بکار گرفت. از لحاظ کیفی، تعداد نمایشگاه، تعداد هنرمند و کیفیت‌ کارهای ما رشد داشته اما باز احساس می‌شود که جامعه هنری در یک رکود قرار دارد که به دلیل نبود تفکر است.

قدیریان در پایان گفت: معاونت هنری باید فکر و ایده داشته باشد؛ دارای تخصص بودن نکته مهمی است، اما اگر هم نداشت می‌تواند مشاوران خود را به شکلی انتخاب کند که به ایده او کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

1 + ده =