شدیدا نیاز به اصلاح فرهنگی داریم

 خبرگزاری فارس

مهمترین وظیفه دولت چهاردهم در هنر از دید عبدالحمید قدیریان؛ شدیدا نیاز به اصلاح فرهنگی داریم

عبدالحمید قدیریان پیشکسوت هنرهای تجسمی معتقد است:هنوز پس از ۴۰ سال مشکلات فرهنگی داریم و همچنان سیاست برای فرهنگ تعیین تکلیف می‌کند و نسبت به سلایق در هر دوره حاکمیتی به هر سمتی که بخواهند آن را سوق می‌دهند.

خبرگزاری فارس_ گروه تجسمی: عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش و از پیشکسوتان هنرهای تجسمی با اشاره به وظیفه دولت چهاردهم در هنرهای تجسمی اظهار کرد: اگر بخواهیم به محصولات هنری به عنوان یک عنصر راهبردی نگاه کنیم و انتظار داشته باشیم که پشتوانه خوبی برای دیگر ارکان حاکمیت باشند؛ چه در هنرهای تجسمی و چه تمامی قالب‌های هنری مشکل اصلی، فرهنگی است که در جامعه جریان دارد. یکی از کارهای عمده‌ای که جزء وظایف دولت‌هاست اصلاح و ارتقاع فرهنگ است. دیدیم که تمام نامزدهای انتخاباتی برای پیشی گرفتن از رقیبان خود از فرهنگ صحبت کردند و تلاش کردند تا از این موضوع استفاده کنند تا به اهدافشان برسند. واقعیت این است که ما بعد از ۴۰ سال هنوز مشکلات فرهنگی داریم و همچنان سیاست برای فرهنگ تعیین تکلیف می‌کند و نسبت به سلایق در هر دوره حاکمیتی به هر سمتی که بخواهند آن را سوق می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شکل صحیح اصلاح فرهنگ آن است که راهبران فرهنگی دولت‌ها با معیار و شاخصه انقلاب وارد اصلاح شوند. شاخصه انقلاب قرآن است؛ انقلاب بر اساس تفکر قرآنی انجام شد و قرار بود جامعه با مفاهیم قرآنی پرورش و رشد پیدا کند که به دلایل مختلف از جمله سرگرم شدن اهل علم به مباحث حاکمیتی و از دست دادن انگشت شمار متفکران همپای امام (ره) و انقلاب مانند شهید مطهری، نتوانستیم بهره لازم را از قرآن ببریم و جامعه را ارتقاع دینی دهیم.

قدیریان افزود: متاسفانه شاهدیم که هرکس که دایه اصلاح فرهنگ دارد با معیار، خط کش و چهارچوب‌های ذهنی خود به میدان می‌آید و در کمال صداقت مسیری را طی می‌کند و بعد از مدتی شاهد ظهور اعوجاجات مختلف هستیم. فرهنگ انقلاب همان فرهنگی است که قرار است در طی سال‌ها رشد، ما را از مسیر پر پیچ و خم تاریخ عبور دهد و به سمت آینده‌ای که همان ظهور است راهنما شود. لذا نگاه و برنامه ریزی برای این انقلاب با انقلابات دیگر بسیار متفاوت است. از این روست که هم دشمنان برانداز نظام و هم دوستان دلسوز که تلاش دارند با دورنمای ذهنی خود برای انقلاب، برنامه ریزی کنند که به بن‌بست می‌خورند و اهدافشان تحقق پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: ما شدیدا نیاز به اصلاح فرهنگی داریم. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم آن زمان می‌توانیم از هنرمند در خواست کنیم تا به آن فضای پرنور وارد شود و تولید اثر کنند. آن زمان است که شما می‌توانید شاهد تاثیر گذاری مثبت آثار هنری در رشد و تعالی جامعه باشید. «ظهور» یک امر دنیایی نیست، جنس آن آسمانی است؛ به همین دلیل نیاز داریم تا نگرش‌ فرهنگ مذهبی خود را بازخوانی و ارتقاع دهیم، که کار مشکل و زمان بر و دقیقی است.

این هنرمند نقاش ادامه داد: معضل فرهنگی ما تطبیق نداشتن رفتارها، ایمانیات و باورهای جامعه با مفاهیم قرآنی و هدف پیش روست. لذا نخبگان‌مان به دلیل ساختار تربیتی که دارند، در بخش فرهنگی حرفی برای گفتن در جهت هموار کردن مسیر به سمت ظهور ندارند. ما اگر می‌خواهیم جامعه حرکت کند باید ریشه‌ای به مباحث فرهنگی بپردازیم تا هنرمندان فضای جدید با مفاهیم تازه را لمس کنند، لذت ببرند و در آن جهت تولید اثر کنند.

قدیریان در پایان گفت: در دولت آقای رئیسی به دلیل انباشت کارهای انجام نشده، تلاش شد تا امکاناتی برای تولیدات فرهنگی تهیه و ایجاد کنند ولی فرصت نیافتند تا برای اصلاح ساختاری فرهنگ گام بردارند. معتقدم آقای رئیسی بهترین گزینه برای مدیریت و ایجاد فضای باز در جهت تحقق کرسی‌های آزاد اندیشی بود، او به خاطر موقعیت علمی، حوزوی و همچنین اجتماعی که داشت، می‌توانست به میدان بیاید و با کسانی که دچار حجاب علم شده‌اند به گفتگو نشیند و مسیر را باز نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × سه =