معاون هنری باید مسیر را بشناسد

انتظارات اهالی هنر| قدیریان: معاون هنری باید مسیر را بشناسد

اهالی هنر چه انتظاری از معاون جدید هنری دارند؟ عبدالحمید قدیریان هنرمند تجسمی پاسخ می‌دهد.

خبرگزاری فارس_ گروه تجسمی: در سه سال اخیر، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمود سالاری مدیریت شد. دوره‌ای که در آن نه‌تنها با چالش‌های فراوانی مواجه بود اما بسیاری از نقاط ضعف ساختاری و عملکردی این معاونت برطرف شد و روندی نوآورانه و تحول‌آفرین را در حوزه‌های مختلف هنر در کشور آغاز کرد.شنبه ۱۲ آبان مراسم معارفه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل وزارت فرهنگ برگزار شد و طی آن نادره رضایی به‌عنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.این بار به سراغ عبدالحمید قدیریان، نقاش و هنرمند هنرهای تجسمی رفتیم تا نظر او را درباره معاونت هنری مؤثر جویا شویم.

عبدالحمید قدیریان هنرمند هنرهای تجسمی در خصوص فعالیت‌های معاونت هنری توضیح می‌دهد: تصور می‌کنم معاونت هنری بیش از تخصص در حوزه هنر، به مدیری نیاز دارد که بتواند مسیر آینده پیش روی انقلاب را با فهم و نگاه آینده‌پژوهشی داشته باشد و راه را تشخیص دهد و در آن راستا حرکت کند. مدیر می‌تواند با داشتن مشاوران متخصص و خوب مشکلات مدیریتی خود را حل کند و کار را پیش ببرد.وی افزود: جامعه‌ هنری که در دستان مدیر است بسیار مهم و تشخیص حرکت در مسیر درست بر عهده هدایت درست اوست. بحث‌های تکنیکی با بهره‌گیری از پیش‌کسوتان حل می‌شود. در ۴۰ سال گذشته عمده مشکل، علامت‌گذاری مدیران برای حرکت فرهنگی بوده و بلاتکلیفی و نامشخص بودن مقصد کار را سخت کرده است. مدیران زیادی آمدند، رفتند و فعالیت خوبی هم انجام دادند اما چون مسیر خود را ترسیم نکرده بودند درجا زدند.

قدیریان در ادامه خاطرنشان کرد: ما هیچ تلاشی برای رشد فضای فرهنگی خود انجام ندادیم. فضای رشد فرهنگی نیاز به ساختار فکری و آینده‌پژوهی دارد. ما در تمام موارد این داستان را نادیده گرفتیم و تلاش‌هایمان آن ثمره‌ای که می‌خواهیم داشته باشد، ندارد.این هنرمند با اشاره به تعداد بالای هنرجوی فعال در حوزه هنرهای تجسمی توضیح می‌دهد: ایرانی جماعت دست به خاک می‌زند، طلا می‌شود به‌خاطر اینکه ذات ایرانی هنرمند است. هنر یک ابزار و زبان است؛ این زبان را فطرتاً ایرانی‌ها بلدند و از پس آن بر می‌آیند اما نکته قابل‌توجه اینجاست که این زبان را از چه منظری برای رشد و تحول باید بکار گرفت. از لحاظ کیفی، تعداد نمایشگاه، تعداد هنرمند و کیفیت‌ کارهای ما رشد داشته اما باز احساس می‌شود که جامعه هنری در یک رکود قرار دارد که به دلیل نبود تفکر است.

قدیریان در پایان گفت: معاونت هنری باید فکر و ایده داشته باشد؛ دارای تخصص بودن نکته مهمی است، اما اگر هم نداشت می‌تواند مشاوران خود را به شکلی انتخاب کند که به ایده او کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

10 + چهار =