آثار هنری فلسطین به‌درستی نشر داده نمی‌شوند

آثار هنری فلسطین به‌درستی نشر داده نمی‌شوند/ باید از مدیران علت را جویا شد

نقاش آیینی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

آثار هنری فلسطین به‌درستی نشر داده نمی‌شوند/ باید از مدیران علت را جویا شد

عبدالحمید قدیریان درباره اهمیت ثبت و نشر آثار هنری مرتبط با مقاومت، توضیح داد: تنها تولید اثر کافی نیست، بلکه انتشار، نقد و استمرار نیز مهم است. اوایل انقلاب، حوزه هنری این سیاست مدیریتی را به خوبی انجام داد و پوسترهای آثار هنری را نشر و توزیع می‌کرد. متأسفانه، آثار هنری درباره فلسطین به‌درستی نشر داده نمی‌شوند. باید از مدیران پرسید که چرا این کار انجام نمی‌شود.

عبدالحمید قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهمیت ماندگاری آثار هنری مرتبط با مقاومت، گفت: اثر هنری به هر میزانی که بتواند نیازهای بشری را تأمین کند، ماندگارتر خواهد بود. گاهی ما از یک اثر هنری فقط به عنوان یک زیبایی عبور می‌کنیم و از آن لذت می‌بریم، اما گاهی دیگر از آن بهره واقعی و منطبق بر نیاز فطری انسان می‌بریم. بنابراین، هرچه اثر هنری، به صفات الهی و فطری که در انسان نهاده شده، نزدیک‌تر شود؛ ماندگارتر، باارزش‌تر و فراگیرتر خواهد بود. این گونه آثار، به تغذیه روحی انسان کمک می‌کنند و هر بار که به آن‌ها نگاه می‌کنیم، یادآوری یک خاطره آسمانی در دل ما زنده می‌شود.

او ادامه داد: مشکل هنر فلسطین این است که به دنیای مادی می‌پردازد و کمتر جنبه‌های معنوی و آسمانی در آثارشان دیده می‌شود. با مرور آثار قدیمی فلسطینی‌ها، می‌بینیم که عموماً موضوعات ملی‌گرایی و مبارزه با ظلم رژیم غاصب صهیونیستی مطرح است. اما این روزها با فاصله زیاد از آثار قدیمی فلسطینیان، ما شاهد ابعاد متعالی‌تر از ظلم‌ستیزی آن‌ها هستیم؛ مردم غزه این روزها ایمانی را به تصویر کشیده‌اند که نور آن باعث بیداری در جوانان آمریکایی و اروپایی شده است. اگر آثار هنری آن‌ها برگرفته از تجارب این روزها مرتفع‌تر و معنوی‌تر شود، می‌تواند ماندگار شده و گستره وسیعتی از مخاطب را به خود جلب کند.

قدیریان درباره اهمیت ثبت و نشر در جهت ماندگاری آثار هنری توضیح داد: برای ماندگاری آثار هنری، تنها تولید اثر کافی نیست، بلکه انتشار، نقد و استمرار در این امور نیز مهم است. به عنوان نمونه، در اوایل انقلاب، حوزه هنری این سیاست مدیریتی را به خوبی انجام داد و پوسترهای آثار هنری را نشر و توزیع می‌کرد، برای همین در همه جا آثار دیده می‌شد و مردم با آن‌ها زندگی می‌کردند.

وی افزود: نشر و توضیح آثار از ضروریات اولیه برای ماندگاری آثار هنری است. اگر این‌ها نباشند، حتی بهترین اثر هم ممکن است در گوشه‌ای از خانه باقی بماند و کسی آن را نبیند. متأسفانه، آثار هنری چه درباره فلسطین و چه آثار هنرمندان انقلاب به‌درستی نشر داده نمی‌شوند. باید از مدیران پرسید که چرا این کار انجام نمی‌شود. آن‌ها هم می‌دانند که باید این کارها را انجام دهند، اما به دلایل مختلف این اتفاق نمی‌افتد. این خیلی مهم است که مدیران هنری متوجه باشند که چه سیاست‌هایی برای ارتقای فرهنگ در دراز مدت ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

20 + 19 =