۱۳۹۹/۱۰/۱
"شِفا" تازه‌ترین نقاشی قدیریان دربارۀ روز پرستار
نیازمند تبیین قرآنی ماجرای "کرونا" هستیم

مشاهده متن مصاحبه در «خبرگزاری تسنیم»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عبدالحمید قدیریان نقاش متعهد و انقلابی کشورمان این روزها جدیدترین اثر خود را با عنوان "شفا" به تصویر کشیده است. او در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این باره گفت: با شروع دوران کرونایی، شاهد تحولاتی در ابعاد مختلف رفتار اجتماعی و فردی مردم بودیم که در بعضی از موارد، بسیار سخت و غم‌­انگیز و در مواردی، اصلاحی و غرورانگیز بود. در طول این مدت کارشناسان بسیاری اعم از سیاسی، اجتماعی، رسانه‌­ای و حتی امنیتی به میدان آمدند تا این اتفاق را از منظرهای متفاوت بررسی و تحلیل کنند. ایشان سعی داشتند تا دید جامعه را نسبت به این واقعه جهانی، روشن سازند و از این ماجرا تبیینی ارائه دهند.

وی افزود: به عنوان یک هنرمند مذهبی، بسیار منتظر و مشتاق بودم تا یک کارشناس قرآنی و معارفی بیاید و از منظر دینی به این تحول جهانی نگاه کند و آن را از نگاه توحیدی بررسی کند. بسیار مشتاق بودم که کارشناسی بیاید و به عنوان یک «آیه» به این ماجرا نگاه کند و با نگاه آیاتی این ماجرا را تحلیل کند. نگاهی که مبنای قرآنی داشته باشد و باعث اطمینان من به صحت آن شود.

«بسیار مشتاق بودم که کارشناسی بیاید و با تدبّر در برنامه‌ خداوندی و با احصاء آیات مربوط به این ماجرا، آن را به‌گونۀ قرآنی تبیین کند و جایگاه این ماجرا را در مسیر برنامه­‌های الهی، برای مردم مشخص کند؛ زیرا اعتقادم به عنوان یک مسلمان معتقد به قرآن، این است که اگر ماجرایی در عالم واقع می‌شود، به طور قطع این ماجرا در درون آیات قرآن قابل فهم و پیگیری است. معتقدم تمام ماجراها به اذن خداوند و در راستای تحقق برنامه او برای عالم است.»

قدیریان خاطرنشان کرد: اما این بار هم، هنوز پس از گذشت حدود 10 ماه از شیوع این بیماری، متأسفانه هیچ تحلیلی از این جنس را مشاهده نکرده‌ام؛ البته این اولین بار نیست که با این آرزو، نگاهم معطوف تحلیل کارشناسان مختلف در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و سایر محافل علمی می‌شود، ولی دستم خالی می‌ماند و آرزویم برآورده نمی‌شود. گویا دیگر به این موضوع عادت کرده‌ام و پیوسته این درد را با خود همراه می‌بینم.

نقاشی ,

وی ادامه داد: این اولین بار نیست و این کمبود در بیشتر اتفاقات بزرگی که بعد از انقلاب رخ داده، کاملاً مشاهده می‌­شود. همیشه جای خالی تحلیلی توحیدی در وقای، احساس می‌شود. این بار نیز نبودِ یک تحلیل قرآنی باعث شده تا فضا برای یاوه‌گویان مهیا شود و آنان بتوانند با تحلیل­‌های خود، جامعه را به هر سو که می‌خواهند، سوق دهند. به طور طبیعی، مردم نیز از چنین آیاتی که خداوند برای ارتقاء فهم و دینداری ایشان در پهنه آسمان و زمین قرار می‌دهد، بهره لازم را نمی‌برند. گویا حکایت ما، حکایت افرادی شده که خداوند در آیه 105 سوره یوسف (ع) از ایشان یاد می‌کند و آنها را سرزنش می‌کند که چرا آیات خدا را می‌بینند و از درون آن عبور کرده و از آن اعراض می‌کنند. «وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَةٍ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ» و البته در آیه بعد، خداوند ایشان را «مشرکانِ مومن‌نما» می‌خواند و هشدار می‌دهد که گویا اینها غافل از عذاب‌های پیش‌ِ رو هستند.

این نقاشی مذهبی گفت: به هر حال انسان نمی‌تواند ساکت بنشیند و این خلأ را به گردن دیگران بیاندازد. تمام ما مسئولیم و هر یک باید به اندازه‌ وُسع‌مان کاری کنیم. از آنجایی که یکی از وظایف هنرمندان متعهد در مواجهه با ماجراها، این است که منظر فرهنگی صحیح را برای جامعه ایجاد کنند و سهل‌­انگاریِ تحلیل­‌گرانِ مذهبی نمی­‌تواند مسئولیت را از دوش ایشان بردارد و بهانه‌‌­ای برای بی­‌تفاوتی آنها شود، به عنوان یک هنرمند مسلمان، دست به کار شدم و نگاه خود را از منظر مذهبی و فرهنگی در تابلویی به نام «شِفا» به تصویر کشیدم.

وی افزود: خواستم با این کار، جامعه را به این امر متذکر شوم که ما «رها و یَلِه» نیستیم، بلکه در پناه مادر مهربان امت حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داریم و مشمولِ نصرت ایشان هستیم. اگر در خلال این بیماری، مقاومت و ایثار در رفتار آحاد مردان و زنان این مرز و بوم دیده می­‌شود، همگی متأثر از نور آن مادر مهربان (س) است. محبّتی که به قول آیه‌ 54 سوره مائده، در این «قوم حبّی» یعنی ایرانیان وجود دارد، خصلتی است که حضرت فاطمه (س) در طول تاریخ بشر، در این سرزمین قرار داده تا اهالیِ آن را برای بروز ماجراهایی عظیم و عجیب در آخرالزمان مهیا کند. در تمام این دوران‌ها شاهد محبت‌های مادرانه او بوده‌ایم و این بار نیز همچون همیشه ندا می‌دهیم: «إِنّا کُنّا مِنْ قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحیمُ (سوره طور/ 28)؛ ما از دیرباز او را مى‌خواندیم، که او همان نیکوکار مهربان است.