۱۳۹۹/۶/۱۶
تجلیل میرکریمی از یک نقاش/ قدیریان راه تازه‌ای را برای فهم معارف دینی گشوده است
سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینمای ایران می‌گوید تجربه‌هایی که عبدالحمید قدریان در حال انجام آنها است، به معنای گشودن راه تازه‌ای است برای اینکه مخاطبان بتوانند به متون و معارف دینی نزدیک‌تر شوند.

مشاهده متن مصاحبه در «خبرگزاری تسنیم»

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینمای ایران که برای بازدید از جدیدترین نمایشگاه نقاشی‌های عبدالحمید قدیریان در موزه هنرهای معاصر فلسطین حاضر شده بود، درباره آثار این هنرمند گفت: عبدالحمید قدیریان آدم ویژه‌ای است؛ نه به خاطراینکه نقاش خوبی است؛ بلکه به این خاطرکه حال خوبی دارد و تلاش می‌کند این حال را روز به روز بهتر کند؛ او در پی کشف راه‌هایی است برای اینکه بتواند معانی بزرگی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.

وی افزود: تا جایی که من با قدیریان آشنایی دارم، تصور می‌کنم در وهله نخست، فهم مسائل و تعمیق شناخت شخصی‌اش از معارف دینی برای او اهمیت دارد و اشتراک ماحصل کار با مخاطبان در وهله بعدی جای می‌گیرد؛ کسانی که اینگونه به حوزه هنر نگاه می‌کنند، کارهایشان تأثیرگذارتر است.

سینما , سینمای ایران , نقاشی , هنرهای تجسمی , سیدرضا میرکریمی ,

میرکریمی بیان کرد: من در جریان کارهای قدیریان، نوع تفکرش و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهد هستم؛ او تلاش می‌کند تا راه‌هایی را پیدا کند تا بتواند حجم بزرگتری از معانی دینی؛ به‌ویژه معارف عاشورایی را در تابلوهایش به اشتراک بگذارد؛ چون با این احوال او آشنایی داشتم و از قبل هم پای صحبت‌هایش نشسته بودم، کنجکاو شدم که به نمایشگاهش بیایم و آثارش را از نزدیک تماشا کنم.

وی یادآور شد: به دلایل علایق مشترکم با قدیریان و حس زیبایی شناختی که در او سراغ دارم، تجربه تماشای آثار او در نمایشگاه «هم‌پای نور» برای من تجربه جذابی بود.

این کارگردان عنوان کرد: فرم‌هایی که قدیریان در آثارش از آنها استفاده می‌کند و تجربه‌هایی که در حال انجام آنها است، به معنای  گشودن راه تازه‌ای است برای اینکه ما هم بتوانیم به متون و معارف مقدسمان در قالب تصویرگری و هنرهای تجسمی نزدیک‌تر شویم؛ شاید این تجربه، تجربه‌ای است که در هنر مسیحی به کرات رخ داده است؛ چراکه در فرهنگ مسیحیت این اجازه داده شده و شکل معرفتی که در آنجا تعریف شده، بسیار عینی و واقع‌گرا است؛ به همین دلیل، پیکره‌ها، نقوش و چهره‌هایی که در هنر غرب مشاهده می‌کنیم، دست نقاش را باز می‌گذارد تا بتواند تمام مهارت خود را برای زمینی ساختن مفاهیم آسمانی به کار ببندد؛ با این‌وجود، قدیریان این راه را نمی‌رود.

سینما , سینمای ایران , نقاشی , هنرهای تجسمی , سیدرضا میرکریمی ,

وی افزود: راهی که قدیریان پیش گرفته مبتنی بردیدگاه دینی ما است؛ او معانی زمینی را به آسمان متصل می‌کند؛ کاری که به تازگی با نور و مفهوم آن آغاز کرده است، کار جالب توجهی است؛ مفهوم نور از آن دست مفاهیمی است که هم در قرآن و هم در روایات به وفور بدان پرداخته شده است؛ اساساً خداوند و اهل بیت(ع) را به شکل نور برای ما تعریف کرده‌اند.

میرکریمی اضافه کرد: قدیریان در پی یافتن نوعی ترکیب‌بندی است که معنای بسیط‌‌‌‌‌تری را از مفهوم نور ارائه و به ما منتقل کند. در آثار این نمایشگاه، حجم زیادی به آسمان اختصاص داده شده است و آرامش خاصی در این اتمسفر وجود دارد؛ وقتی قدیریان به سراغ تصویر یکی از لحظه‌های حادث شده در واقعه عاشورا می‌رود، تصویری رقت‎انگیز یا درشت‌نمایی شده از ابعاد زمینی آن لحظه ارائه نمی‌دهد؛ بلکه تلاش می‌کند از منظری بالاتر به آن لحظه نگاه کند؛ آن لحظه را بزرگ کند و آن را به تمام تاریخ و همه اتفاقات معنوی‌ای که این لحظه زاییده آن است، متصل سازد.

وی تصریح کرد: قدیریان از رنگ آبی به خوبی استفاده می‌کند و ازینکه فرشتگان را در آسمان به تصویر بکشد ابایی ندارد؛ اما در عین‌حال این پرهیز را دارد که از حریم جهان‌بینی اسلامی-شیعی خود خارج نشود و پیکره‌سازی و چهره‌پردازی دقیقی ارائه ندهد تا توجه عمده ما به فضا جلب شود و موقعیت و میزانسن را کاملا احساس کنیم؛ بدون اینکه بخواهیم صورت‌ها را بسیار دقیق ببینیم و یا اینکه در دیدن آنها متوقف شویم.

سینما , سینمای ایران , نقاشی , هنرهای تجسمی , سیدرضا میرکریمی ,

کارگردان «به همین سادگی» مطرح کرد: مسیری که قدیریان در آن گام برمی‌دارد، مسیر یک نقاشِ پژوهشگر و کنجکاو است که دوست دارد راه‌های ارتباطی بیشتری با مکتب ما پیدا کند؛ مکتبی که تاکنون کمتر توانسته‌ایم تجربه‌های معنویمان در آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و آنها را به کلمات قابل فهم‌تری تبدیل کنیم‌؛ چنین تجربه‌ای را در حوزه نقاشی باید ارج نهاد.

وی بیان کرد: در مسیر تکاملی که قدیریان در حال طی کردن است من منتظرم که هرسال شاهد اتفاقات بزرگتری باشم‌؛ کمااینکه در کار او تفاوت‌هایی را نسبت به گذشته احساس و وقتی با او صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم که به ادراکات تازه‌ای رسیده است؛ این ادراکات تازه باعث می‌شود که او گاهی به عقب بازگردد و تابلوهای پیشین خود را بازسازی و در آنها تجدیدنظر کند.

میرکریمی خاطرنشان کرد: آدمی که تلاش می‌کند، کنجکاو است و به آنچه که دارد، بسنده نمی‌کند، آدم ارزشمندی است و عبدالحمید قدریان یکی از این آدم‌ها است.