۱۳۹۴/۷/۲۷
امین زندگانی در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد
قدیریان بین اثر و واقعه فیلتر نشده است
قدیریان در نقاشی‌هایش با اینکه از تکنیک‌های نقاشی کلاسیک استفاده کرده اما جنس آثارش از جنس فرهنگ ایرانی است و شما را به یاد نقاشی‌های دوره باروک و یا نقاشی‌های مذهبی کلیسایی نمی‌اندازد.

متن مصاحبه در «خبرگزاری تسنیم»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان با عنوان «آسمان حسین» روز جمعه 24 مهر 1394 در گالری زمستان خانه هنرمندان افتتاح شد. امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون یکی از بازدید کنندگان از آثار قدیریان بود. زندگانی پس از دیدن آثار نمایشگاه «آسمان حسین» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به بیان دیدگاه خود درباره این نقاشی‌ها پرداخت.

امین زندگانی گفت: حضور مؤکد آسمان در آثار قدیریان برای من بسیار جذاب است و این نگاه در «مُلک سلیمان» هم وجود داشت. قدیریان در نقاشی‌هایش با اینکه از تکنیک‌های نقاشی کلاسیک استفاده کرده اما جنس آثارش از جنس فرهنگ ایرانی است و شما را به یاد نقاشی‌های دوره باروک و یا نقاشی‌های مذهبی کلیسایی نمی‌اندازد. این آثار کاملاً ایرانی و با فرهنگی ایرانی است.

وی ادامه داد:‌ آثار قدیریان بیشتر حرف دارند تا تکنیک، خلوص‌گرایی ویژگی آثار قدیریان است. بیش از هرچیز وحدت کلام در آثار دیده می‌شود تا اینکه نقاش در فکر به رخ کشیدن تکنیک نقاشی بوده باشد یا اینکه حرکت قلم روی بوم را بخواهد نشان دهد. حجم مخاطب هم نشان می‌دهد که نمایشگاه در زمان درستی برگزار شده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آثار قدیریان چقدر با ذهنیت مخاطبان همخوانی دارد، تأکید کرد:‌ این‌قدر آسمان نگاه خالق اثر با آسمان واقعی یکی شده که شما نمی‌توانید تفکیک قائل شوید میان اینکه این اثر هست که ما را به‌سمت واقعه می‌برد یا اینکه تخیل ما از واقعه است که ما را به‌سمت اثر می‌برد.

وی ادامه داد: این درست همان تجربه‌ای است که من در اجرای نقش مسلم داشتم، نگرانی‌ای که برای من در اجرای نقش مسلم وجود داشت این بود که؛ ذهنیت مخاطب آن‌قدر از این واقعه پر و قوی بوده و در طول تاریخ به‌صورت سینه به سینه ذهنیت مخاطب آن‌قدر تقویت شده که تصویر سازی برای مخاطب بسیار دشوار است. برای من این پرسش مطرح بود که آیا نقشی که من بازی می‌کنم به تصویر ذهنی مخاطب خدشه‌ای وارد می‌کند یا اینکه می‌تواند با آن ذهنیت همراهی کند.

زندگانی در پایان گفت: در آثار قدیریان به‌دلیل خلوص گرایی، واسطه‌ای بین مخاطب و هنرمند وجود ندارد، هنرمند بین اثر و واقعه فیلتر نشده است، واقعه به اثر و به ذهنیت بسیار نزدیک است.