۱۳۹۵/۶/۲۲
عبدالحمید قدیریان در گفت‌وگو با فارس
نقاشی کشتار حجاج در سال ۶۶ عزاداری امام زمان(عج) را نشان می‌دهد؛ تابلویی برای همدردی با خانواده شهدای منا

متن مصاحبه در خبرگزاری فارس.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، عید قربان سال 1394 (دوم مهر ماه) مسلمانان جهان شاهد اتفاق ناباورانه‌ای بودند؛ حادثه‌ای که در آن سوی اتفاق، تکرار جنایت رژیم آل سعود دیده می‌شد. فاجعه منا باری دیگر بر خیانت شجره‌ ملعونه‌ علیه مسلمانان جهان شهادت می‌دهد و این اتفاق‌ها از نگاه هنرمندان پنهان نمی‌ماند.

«عبدالحمید قدیریان» از نقاشان متعهدی است که از کشتار حجاج در مکه به سال 1366 و همچنین فاجعه منا در سال 1394 دو اثر بر جای گذاشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس در خصوص تابلویی که در سال 1366 نقاشی کرده، اظهار داشت: سال 66 تازه نقاشی حرفه‌ای را آغاز کرده بودم. در آن دوران فضای جامعه طوری بود که مردم حضور اهل بیت‌(ع) و امام زمان (عج) را در وقایعی که رخ می‌داد، احساس می‌کردند.

نقاشی درباره کشتار حجاج در سال 1366

 

قدیریان ادامه داد: بیشتر مردم دست یاری خدا را در دوران دفاع مقدس و مسائلی که بر ملت پیش می‌آمد، می‌دیدند. در حوادث به خوبی احساس می‌کردیم که اهل بیت (ع) حامی مردم هستند، بر همین اساس در تابلوی نقاشی «فاجعه مکه» سال 66، در فضای اصلی تابلو حضور امام زمان (عج) را می‌بینیم. ایشان در این تصویر اولین شاکی و عزادار شهدای مکه هستند.

این نقاش در خصوص مفاهیم رنگ‌هایی که در این تابلو دیده می‌شود، بیان داشت: هر کدام از رنگ‌ها، نشان از تنوع فرهنگی حجاجی است که کعبه را طواف می‌کنند؛ زیبایی اینجاست که همه به دور یک عنصر واحد می‌گردند. رنگ‌های متنوع کنار هم قرار می‌گیرند و در فضایی واحد همزیستی ‌کرده و نشانه‌ای از امت اسلامی را در حج به تصویر می‌کشند.

وی ادامه داد: آسمان سرخ در این تصویر نشان دهنده فاجعه خون‌بار مکه در سال 1366 است. همچنین خطوط دوار به دور کعبه، نماد طواف است.

قدیریان یادآور شد: ما شیعیان معتقدیم که حرکت در مسیر حج، همان حرکت بر صراط مستقیم است. این مسیری است که ما را به خلیفه الله می‌رساند. در سال 61 هجری امام حسین (ع) با هجرتش به ما آموخت که کعبه بدون امام یک جسم بی جان است؛ در واقع امام روح کعبه هستند. خانه خدا برای شیعیان دارای روحی است که به مسیر حرکتش جهت می‌دهد. در فاجعه مکه دل هیچ کس به اندازه دل امام زمان (عج) به درد نیامد.

 

نقاشی با موضوع فاجعه منا در سال 1394

استاد قدیریان درباره تابلوی نقاشی دیگری که پیرامون فاجعه منا در سال 1394 طراحی شده، گفت: این تابلو برای همدردی با شهدای منا کشیده شد. می‌خواستم در این نقاشی فضایی را ایجاد کنم که آرامش‌بخش دل‌های داغدار خانواده قربانیان منا باشد؛ اگر این فاجعه را صرفاٌ دنیایی نگاه کنیم بر بازماندگان سخت می‌گذرد.

وی بیان داشت: بیننده با دیدن این تابلو، ابعاد آسمانی کعبه را به یاد می‌آورد، ناظر و شاهد بودن خداوند را باور می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که ارزش دارد تا انسان پای دینش قربانی شود.

این استاد نقاش و مجسمه‌ساز یادآور شد: در جامعه ما عموم نگاهها محدود به دنیا بوده و مصائب و سختی‌ها دردناک جلوه می‌کند چرا که حضور معیارهای آسمانی و اتمسفر زیبا و قابل پرواز آسمانی را کمتر مطرح و بحث می‌کنیم. اگر جایگاه حقیقی اهل بیت را در جامعه مطرح کنیم و به ابعاد ملکوتی این بزرگان بپردازیم، نور امید در جامعه افزایش و دلها آرامش می‌یابند.